Miejskie Przedszkole Publiczne nr 5 im. Jana Brzechwy w Bolesławcu

"Zaczarowana wyspa" - scenariusz zajęcia prowadzonego metodami aktywizującymi

SCENARIUSZ ZAJĘCIA W GRUPIE 4-5-LATKÓW PROWADZONEGO METODAMI AKTYWIZUJĄCYMI ROZWIJAJĄCYMI TWÓRCZE MYŚLENIE

Temat: ZACZAROWANA WYSPA

Prowadząca: nauczycielka Beata Gąsieniec

Miejsce: sala przedszkolna MPP nr 5 w Bolesławcu

Liczba dzieci: 15

Cele: -dziecko potrafi:

-          abstrahować poprzez wyróżnianie cech sznurka i wyszukiwanie podobieństw między sznurkiem a różnymi przedmiotami, obiektami,

-          przezwyciężać szablonowe spostrzeganie i wykorzystanie przedmiotów

-          swobodnie wyrażać własne sądy i pomysły przed grupą,

-          wyrazić się twórczo w formie ruchowej i plastycznej

POMOCE: walizka, skrzynia, drewniana łyżka, gruby sznur, durszlak, chochelka, gazeta, plastikowa butelka, deska, kamyk, foliowy worek, sznurek długości ok. 1 metra dla każdego dziecka, płyta z muzyką do improwizacji, galaretka w 4 kolorach, folia zabezpieczająca, kołatka

Metody i techniki rozwijające twórcze myślenie: „Podobieństwa”, „Archiwum”, „Skojarzenia”, „Widzenie inaczej”

1. Wprowadzenie:

Wyobraźcie sobie, że nagle znaleźliście się na bezludnej wyspie. Świeci piękne słońce, z oddali słychać śpiew ptaków, szum morza, wszędzie rosną palmy, Ale na wyspie jesteście tylko wy, prócz Was nie ma tu nikogo. Zmęczeni zwiedzaniem wyspy, chodzeniem po plaży, kładziecie się pod palmą. Nagle spostrzegacie, że tuż obok palmy stoi jakiś przedmiot. Okazuje się, że jest to walizka. Jesteście bardzo ciekawi co znajduje się w środku. Zaglądacie do środka  i znajdujecie ……sznurki i rulon papieru owinięty sznurkiem.

Nauczycielka kieruje uwagę dzieci na sznurki, rulon papieru pozostawia w walizce.

2. „Dokończ zdanie” – tworzenie skojarzeń do słowa „sznurek”.

Dzieci kończą rozpoczęte przez nauczycielkę zdanie „gdy mówię wyraz sznurek, to myślę o…”

3. „Lista atrybutów” – podawanie cech sznurka.

Sznurek jest …..(jaki ?)

Sznurek jest gruby.

Sznurek jest mocny.

Sznurek jest cienki.

4. „Podobieństwa” -  nauczycielka zapisuje podawane przez  dzieci cechy sznurka na tablicy, następnie odczytuje je. Dzieci do tych cech wyszukują podobieństwa.

Sznurek jest ….(jak?, jak co?)

Sznurek jest gruby jak beczka.

Sznurek jest mocny jak lew.

Sznurek jest cienki jak nitka.

5. Improwizacje ruchowe ze sznurkiem przy muzyce.

6. „Widzenie inaczej”

Odczytanie tekstu napisanego na papierze zwiniętym w rulon.

Kochani wiem,  że wyspa bardzo się Wam podoba, ale czujecie się na niej  samotni. Bardzo pragniecie wydostać się z wyspy i wrócić do swoich domów. Na wyspie ukryta jest skrzynia. W niej znajdziecie przedmioty,  które przydadzą się Wam w wydostaniu z wyspy. Życzę powodzenia.

Dobry Duch Wyspy

Dzieci odnajdują skrzynię, kolejno wyciągają przedmioty, które się w niej znajdują (duża drewniana łyżka, gruby sznur, chochelka, gazeta, plastikowa butelka, deska, kamyk)  i wypowiadają się w jaki sposób mogą być one  pomocne w wydostaniu się z bezludnej wyspy.

7. Zabawa ruchowa z elementem orientacyjno porządkowym „Twórz grupę” – na umówiony sygnał dzieci tworzą grupy dwu-, trzy-, czteroosobowe.

8. Ekspresja plastyczna – przekształcanie galaretki w trzech kolorach w „coś”.

Praca dzieci – działanie twórcze z wykorzystaniem galaretki do układania dowolnych obrazków w grupach 3-4-osobowych przy stolikach.

Mycie rąk po skończonej pracy.

8. Podsumowanie – ewaluacja: prezentowanie prac i omówienie prac, nadawanie tytułów.

9. Nagrodzenie wszystkich dzieci za udział w zabawie słodką niespodzianką.