Miejskie Przedszkole Publiczne nr 5 im. Jana Brzechwy w Bolesławcu

Grupa II "Pszczółki"

 

 

 

26.06.2020r.- piątek

 

 

 

W tym tygodniu opowiadaliście o swoich wakacyjnych planach, a dzisiaj posłuchajcie o planach swojego przyjaciela – Trampolinka.

 

- Jak myślicie, co Trampolinek będzie robił podczas wakacji?

 - Czy chciałby gdzieś pojechać?

 - Jak myślicie, czym Trampolinek wybierze się na wakacje?

 

Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej „Wakacyjne marzenia Trampolinka”.

Ledwo zaczęły się wakacje, a już pan listonosz przyniósł Trampolinkowi mnóstwo kartek pocztowych. – Od kogo te pocztówki? – zapytał pluszowy Tygrysek. – Od dzieci, które są na wakacjach – cieszył się Trampolinek. Na kartkach były piękne widoki, morze z falami, plaża, żaglówka na jeziorze, wysokie góry, a nawet różne zwierzęta, kwiaty i drzewa. – Chciałbym to wszystko zobaczyć. Hej, hop! – zawołał Trampolinek i podskoczył trzy razy w górę. Gdy podskakiwał, to zawsze dobre pomysły przychodziły mu do głowy. Na razie przyszła nowa piosenka:

 

I teraz tak mi się marzy, by stawiać zamki na plaży,

z plecakiem biegać po górach, balonem lecieć hen, w chmurach.

Popłynąć łodzią daleko i łowić ryby nad rzeką.

Na łące świerszczy posłuchać, jak szumi trawa do ucha.

Policzyć chmurki na niebie – to cieszy przecież, jak nie wiem.

Do przygód służą wakacje, przyznacie chyba mi rację.

Zabawki od razu zapamiętały słowa piosenki i powtarzały ją z Trampolinkiem.

– Trampolinku – odezwała się lalka Anielka. – Może spełnimy twoje marzenie i polecimy balonem na wakacje?

– Tak, tak, tak! – przytakiwały inne zabawki. Balon stał w schowku i strasznie się nudził, bo nikt nigdy nim nie latał. Dwie ciężarówki zjechały z półek dla samochodów. Przy pomocy małego, ale silnego dźwigu załadowały balon na przyczepy i wywiozły na przedszkolne podwórko. A w sali zaczęło się wielkie pakowanie. Anielka i pluszowy Zajączek równo układali: ubranka na pogodę i niepogodę, sandałki, klapki, trampki, kalosze, okulary przeciwsłoneczne, kremy do opalania i wszystko, co jest potrzebne i może się latem przydać. Tygrysek pomagał w pakowaniu i nawet wymyślił wierszyk:

Kapelusze, czapki z daszkiem i chusteczki, i opaski.

Głowę chroni się przed słońcem, które bardzo jest gorące.

– Dziękuję, Tygrysku, za przypomnienie o nakryciach głowy – pochwalił Tygryska Zajączek. A w tym czasie Trampolinek przygotował balon do odlotu.

– Przyjaciele, wsiadamy. Hej, hop! – zapraszał uradowany. I wiu, wiu, balon poleciał z wiatrem po wakacyjną przygodę.

 

Rozmowa na temat opowiadania.

 

- Co dostawał Trampolinek od dzieci?

 

- O czym marzył Trampolinek?

 

- Kto pakował rzeczy potrzebne na wakacjach?

 

- Co spakowali Zajączek, Tygrysek i lalka Anielka?

 

- Czym zabawki wybrały się na wakacje?

 

Praca plastyczna „Trampolinek na wakacjach”.

 

Narysuj wakacyjną ilustrację, na której znajduje się Trampolinek.

 


25.06.2020r. - czwartek

 

Odgadnij zagadkę.

 

Na północy Polski znajdziesz je na mapie.

Tam pływają statki, tam ryba płetwą chlapie. (morze)

 

„Palcem po mapie” – oglądanie mapy świata, wyróżnienie Polski, porównywanie kształtu z innymi państwami, odnalezienie morza. Określ kolory, jakimi zaznaczone jest morze i inne zbiorniki wodne (rzeki, jeziora, oceany).

  

Z czym kojarzy nam się las? – burza mózgów.
 
Opowiedz z czym kojarzy ci się las.
 
Posłuchaj wiersza D. Gellner Las.
 
Jeśli lubisz stary las, to nie żałuj czasu.
 
Las nam się ukłonił w pas, chodź ze mną do lasu!
 
Patrz, brzozową furtę ma, furta się otwiera.
 
Wiatr za furtą szumi, gra, gości sprasza teraz.
 
Lecz cichutko bądźmy tu, w tym zielonym do
 
na srebrzystym siądźmy mchu, nie psoćmy nikomu.
 
Gdy przeleci szary ptak, gwizdnie nutkę miłą –
 
my cichutko siedźmy tak, jakby nas nie było.
 
Niech nie słyszy nawet nas szpak, co gniazdo mości,
 
by nie musiał stary las skarżyć się na gości.
 
Rozmowa inspirowana wysłuchanym wierszem.
 
- Po co jeździmy do lasu?
 
- Co może być brązową furtą lasu?
 
- Jakimi gośćmi powinniśmy być w lesie?
 
- Dlaczego nie należy w nim hałasować?
 
Zabawa ruchowa „Na podwórku i w lesie”.
 
Biegaj swobodnie gdy są dźwięki wysokie, a gdy są niskie chodź cichutko, na palcach „po lesie”, żeby nie spłoszyć zwierząt.
 

 
Praca plastyczna „W lesie”.
 
Wytnij z kolorowych czasopism rysunki drzew, krzewów i leśnych zwierząt lub narysuj samodzielnie i je wytnij. Naklej na duży arkusz papieru. W ten sposób powstanie ilustracja kolorowego lasu.
 
Zabawa relaksacyjna „Na leśnej polanie”.
 
Połóż się na dywanie i głęboko oddychaj. Słuchaj muzyki relaksacyjnej.
 

 

24.06.2020r. - środa

 

Już wkrótce wakacje

Już wkrótce wakacje i będzie można razem z rodziną ruszyć na wakacyjne wyprawy. Ale do takiej wyprawy trzeba się przygotować.

„Przygotowanie do wyprawy”- kolejno wykonuj następujące czynności:

- kucaj naśladując zawiązywanie sznurówek,

- podnoś kilka razy raz jedną, raz drugą nogę,

- wykonują skręty tułowia,

- stań na palcach.

 

Zabawa „Samochody w drodze”.

Posłuchaj „Piosenki o mojej rodzinie”, i naśladuj jazdę samochodem w góry. Rodzic na kolejne przerwy w muzyce zapowiada:

 


- Rodzina jedzie samochodem na wakacje

 


- Tata naciska klakson samochodu 

 


 

- Mama nalewa wszystkim sok

 


- Babcia wyprowadza pieska na krótki spacer

 


- Dzieci bawią się piłką

 


Dziecko naśladuje wskazane czynności.

 

„Wycieczka w góry”.

Dostosuj dane tempo muzyki do rodzaju poruszania się i odpowiednio na jego zmianę zareaguj. Jeżeli tempo jest:

- bardzo wolne – wspinają się z wysiłkiem pod górę (stawiają duże, powolne kroki),

- umiarkowane – maszerują łatwym szlakiem,

- bardzo szybkie – zbiegają z górki.

 


 

Ocean w słoiku - zajęcia techniczne.

Przygotuj: plastelinę, mały słoik, brokat w kolorze niebieskim, woda, bibuła i kolorowy papier.

Etapy pracy:

- uformuj rybki z plasteliny w dowolnych kolorach. np. dwie;

- umieść rybki w słoiku;

- napełnij słoik wodą i brokatem w kolorze niebieskim;

- zakręć słoik;

- ozdób słoik od zewnętrznej strony doklejając glony z bibuły lub papieru kolorowego;

- obłóż nakrętkę słoiczka bibułą w kolorach beżowym i brązowym, zbliżonych do koloru piasku.

 

 

 

 

23.06.2020r. - wtorek

Posłuchajcie wiersza „Czas wakacji” Agnieszki Kolankowskiej

Zapamiętajcie miejsca, do których wybierają się bohaterowie utworu.

Czas wakacji

– Będzie przerwa od przedszkola! – rzekła dzisiaj nasza Ola.

– Wolne całe dwa miesiące, w których mocno grzeje słońce.

Czas wyjazdów, wolnych dni i to bardzo odpowiada mi!

Bo Ola lubi na wieś wyjeżdżać i dziadka w niektórych pracach wyręczać.

Michał z kolei dziadków ma w mieście i tu zostaje, bo też jest świetnie.

Chodzi z dziadkami do kina, na lody, na basen odkryty – tak dla ochłody.

A kto nad polskie morze wybiera się? To Franek, Kuba i Zuzie dwie!

Ktoś mówił: – Na morzem często jest zła pogoda,

jest zimno, wiatr wieje… Gdzie tam przygoda?

Lecz skąd! Gdy rzeczywiście zimno na dworze,

można przecież zwiedzać pomorze:

Muzeum Motyli czy dom odwrócony…

I parki wodne są z każdej strony.

Antosia na to: – Ja w góry pojadę, tam będę z tatą jeździła kładem.

W górach to zwykle po górach się chodzi, wjeżdża kolejką albo się schodzi.

Góry, morze, miasto, wieś, czy też inne miejsca gdzieś...

Bo czy dokądś wyjedziemy, czy też w domu zostaniemy… …

Po wakacjach, dobrze wiemy, wszystko sobie opowiemy.

 

Rozmowa na temat treści wiersza.

Opowiedzcie jakie plany wakacyjne mają przedszkolaki, o których mowa w wierszu.

 

Zabawa z mapą Polski „W góry czy nad morze?”.

Obejrzyj mapę Polski, wskaż gdzie na mapie są góry, gdzie morze określ czy jest to blisko czy daleko od twojego miejsca zamieszkania.

 

„Co spakuję do plecaka?” – obejrzyj ilustracje i podziel przedmioty na te, które będą potrzebne podczas pobytu w górach, i te, które przydadzą się nad morzem. Wskaż elementy, które są potrzebne bez względu na miejsce pobytu (okulary przeciwsłoneczne, krem z filtrem). Zwróć uwagę na dobór stroju adekwatnego do pogody, zakładanie właściwego obuwia (zwłaszcza w górach), a także uwrażliwia na stosowanie kremów z filtrem.

 

 

 

 

22.06.2020r. - poniedziałek

 

„Czym pojedziemy na wakacje?” – obejrzyj obrazki różnych środków transportu: samochód, samolot, rower, pociąg, statek.

 

 

„Wodne, powietrzne i lądowe” – zabawa rozwijająca umiejętność klasyfikowania.

Podziel środki transportu na:

x powietrzne: samolot, helikopter, paralotnia, balon

x lądowe: samochód, rower, autobus, pociąg

x wodne: statek, łódka, motorówka.

 

 

Zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa „Lotnisko”.

Dzieci-samoloty ustawiają się na linie – jest to pas startowy. Na hasło: Startujemy! dzieci wybijają się w górę i „szybują” (biegają) z rozłożonymi rękami. Na hasło: Lądujemy! wracają na linę do ustalonej pozycji.

 

Zabawa konstrukcyjna „Tory”.

Ułóż z klocków tory kolejowe, zbuduj też tunele i mosty – według własnych pomysłów.

 

Zabawa słowna rozwijająca logiczne myślenie „Gdzie pojadę autobusem?”.

Dokończ odpowiednio zdania:

Nad morze pojadę...

Po jeziorze będę pływał...

Przez morze wyruszę w rejs…

Z domu do przedszkola przedostaję się za pomocą...

Do babci i dziadka jeżdżę...

 

Zabawa z sylabizowaniem „Przyszło lato”.

Rytmicznie wypowiadaj tekst rymowanki:

Przyszło lato, ciepły czas.

Jadę ja, jedziesz ty,

Na wakacje ruszmy wraz.

raz, dwa, trzy!

Praca plastyczna z figur geometrycznych.

Z kolorowego papieru wytnij różne figury geometryczne, ułóż i przyklej na kartce wybrany środek transportu, np. pociąg, łódkę, rakietę.

 

 

 

 

      

 

 

 

 

 

19.06.2020r. - piątek

 

Wysłuchanie wiersza Maciejki Mazan „Co fajnego jest w lecie”?
 
Co fajnego jest w lecie?
 
Najfajniejsze na świecie są dojrzałe truskawki,
 
z fontannami sadzawki, prosto z lasu poziomki
 
oraz na drzewach domki i dojrzałe czereśnie.
 
Słoneczko wstaje wcześnie, dni są takie gorące,
 
kwitną kwiaty na łące, można kąpać się co dzień,
 
wszystko pachnie w ogrodzie i latają motyle…
 
Fajnych rzeczy jest tyle, że ich nie wymienimy,
 
ale wszyscy myślimy, że dobrze by się stało,
 
by lato tu zostało…
 
 
 
Omówienie treści wiersza.
 
- O czym jest wiersz?
 
- Jakie owoce pojawiły się w wierszu?
 
- Czy wy też je lubicie?
 
- Co jeszcze fajnego jest w lecie?
 
- Co można robić w letni dzień?
 
 
Praca plastyczna „Najfajniejsze w lecie”.
 
Narysuj co najbardziej lubisz robić w lecie.

 

 

 

 

18.06.2020r. - czwartek

 

Zabawa z klasyfikowaniem „Co rośnie latem?”.
 
Obejrzyj obrazki przedstawiające różne warzywa i owoce. Wybierz spośród nich te, które rosną w Polsce latem, np.: maliny, truskawki, pomidory, agrest, borówki, porzeczki, marchew, wiśnie, rzodkiewka.
 
 
Układanie zbiorów.
 
Podziel obrazki według wytycznych:
 
- owoce i warzywa
 
- małe i duże
 
- słodkie i kwaśne
 
- czerwone i zielone.
 
„Czego potrzebują rośliny?” – przypomnij, jakie są warunki niezbędne do wzrostu rośliny (ziemia, woda, światło). Owoce i warzywa aby wyrosły potrzebują odpowiednich warunków pogodowych i pielęgnacyjnych (prace ogrodowe wykonywane przez człowieka).
 
Oglądanie zdjęć przedstawiających kwiaty.
 
Obejrzyj zdjęcia przedstawiające kwiaty. Wspólnie z rodzicem nazwij rośliny, wskażcie, które rosną latem. Pokaż kwiaty, które kiedyś widziałeś.
 
„Gdzie znajdę kwiaty?” – pomyśl i powiedz, gdzie rosną kwiaty i gdzie można je dostać. Omówienie miejsc takich jak: łąka, ogród, park, sklep ogrodniczy, kwiaciarnia.
 
Praca plastyczno-techniczna „Letni wianek”.
 
Wianek można wykonać z kolorowego papieru.
 
- wytnij różne kwiaty z kolorowego papieru, naklej je na zielony pasek bloku technicznego i utwórz obręcz z paska.

 

 

 

17.06.2020r. - środa

 

Temat: Na łące.

 

Wysłuchanie nagrania fragmentu utworu muzycznego Antoniego Vivaldiego Cztery pory roku: Lato

 

Leżąc swobodnie na dywanie zamknij oczy i wczuwaj się w muzykę. Oddychaj miarowo, wyobrażając sobie wymarzone obrazy.

Ćwiczenie ma na celu rozbudzenie wyobraźni.

 

 https://A.VivaldiCztery pory roku.Lato

 

„Podniebne marzenia” – rysowanie palcem w powietrzu obrazów zobaczonych oczami wyobraźni. Nazywanie ich i opowiadanie.

 

Zabawa dźwiękonaśladowcza „Odgłosy na łące”.

 

Rodzic naśladuje odgłosy zwierząt, które można spotkać na łące, a dziecko powtarza odgłosy i nazwa zwierzę, np.: Bzzz… – pszczoły. Ssss… – wąż.

 

„Wesoła łąka” – ekspresja ruchowa do wysłuchanego wcześniej utworu A. Vivaldiego.

 

Dzieci pląsają po sali, naśladując różnych mieszkańców łąki: motyle, pszczoły, koniki polne itp.

 

Rozwiązywanie zagadek tematycznych.

 

Na zielonej łące spacerują ich tysiące. Dzielnie maszerują, mrowisko budują. (mrówki)

 

Mniejszy niż koń, lecz także konik. W trawie sobie cyka, kolor ma zielony. (konik polny)

 

Na barwnych skrzydłach ma wzorów wiele. Nie pomylcie go z kwiatem, moi przyjaciele. (motyl)

 

 

16.06.2020r. - wtorek

Temat:Pogoda latem

 Jaką mamy pogodę latem?” – opisywanie warunków pogodowych, Rodzic czyta: słońce, deszcz, burzę, wiatr, śnieg, grad. Dzieci wybierają te, wyrazy które okreslają zjawiska występujące latem.


 Zabawa ruchowa „Pogoda zmienna jest”. Dzieci poruszaja sie po dywanie – wybierają się na letni spacer.
Słysząc dźwięk wygrywany przez Rodzica, odpowiednio reagują:
x szelest gazetą  – świeci słońce; dzieci spacerują, rozkładając szeroko ręce w różne strony
x pukanie palcem o blat stołu – pada deszczyk; dzieci naprzemiennie skaczą i kucają
x kaśnięcie o dłonie – burza; dzieci zbiegają się do jednego wyznaczonego punktu (chowają się przed burzą).


Jak zachować się podczas burzy?” –rozmowa  Rodzica z dzieckiem. Wspólnie ustalają co należy robić, a czego nie wolno podczas burzy.

Nie stoimy pod drzewem.

Odchodzimy od zbiorników wodnych.
Nie trzymamy przy sobie metalowych przedmiotów.

W domach zamykamy drzwi i okna


„Kiedy powstaje tęcza?” – Rodzic udziela informacji na temat powstawania tęczy: Tęcza powstaje w trakcie deszczu lub zaraz po nim, kiedy świeci słońce. Promienie słoneczne napotykają na krople deszczu lub krople unoszące się nad zbiornikiem wodnym. Wtedy następuje zjawisko rozszczepienia światła słonecznego i widzimy wielobarwny łuk.

 

dziecko wymienia kolory jakie występują w tęcz