Statystyki
- Odwiedziny: 758357
- Do końca roku: 263 dni
- Do wakacji: 74 dni
ROCZNY
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZEJ
MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 5 im. JANA BRZECHWY
W BOLESŁAWCU
NA ROK SZKOLNY 2016/2017
PODSTAWA PRAWNA:
Roczny plan pracy dydaktyczno- wychowawczy i opiekuńczy Miejskiego Przedszkola Publicznego nr 5 im. Jana Brzechwy został opracowany w oparciu o:
Główne kierunki pracy:
„My i ekologia, czyli przyroda wokół nas” - pogłębianie wiedzy przyrodniczej poprzez bezpośrednią obserwację, eksperyment i twórczą działalność dzieci, rozbudzanie zainteresowań związanych z ochroną środowiska przyrodniczego.
Cele :
„Dziecko w świecie książki” – rozbudzanie u dzieci zainteresowań książką, jako źródłem wiedzy i przyjemności.
Cele:
„My i ekologia, czyli przyroda wokół nas” - pogłębianie wiedzy przyrodniczej poprzez bezpośrednią obserwację, eksperyment i twórczą działalność dzieci, rozbudzanie zainteresowań związanych z ochroną środowiska przyrodniczego.
|
||||
L.p. |
Zadania |
Osiągnięcia dziecka |
Termin |
Odpowiedzialni |
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. |
Organizowanie spacerów i wycieczek do sklepu ogrodniczego, na działkę, do lasu, do parku. 1 Zorganizowanie między grupowego konkursu „Najpiękniejszy kącik przyrody” z udziałem rodziców i dzieci – -Zorganizowanie konkursu plastycznego „ Ziemia mój dom” z udziałem dzieci i rodziców
Spotkanie z p. Leśnik oraz z ekologiem – pogadanka na temat „Mali strażnicy przyrody”.
Założenie w sali kącika przyrody ożywionej – hodowla roślin doniczkowych, ziół i nowalijek. Obserwowanie rozwoju roślin, prowadzenie hodowli w kąciku przyrody.
Tworzenie warunków do podejmowania przez dziecko zabaw twórczych z wykorzystaniem materiału przyrodniczego - dostarczanie bogatych przeżyć w kontaktach ze środowiskiem; - słuchanie różnorodnych utworów literatury dziecięcej. -Tworzenie kompozycji z materiału przyrodniczego
- „Ekologiczna fantazja” – tworzenie zabawek z odpadów
Założenie laboratorium doświadczalnego pozwalającego poznać świat przyrody z wykorzystaniem np. lornetki, szkła powiększającego, magnesów, mikroskopu itp.
„Wszyscy wraz chrońmy las” – zajęcia w terenie w ramach projektu współpracy z czeskim przedszkolem. Wycieczka do lasu – nazywanie i obserwacja fauny i flory leśnej, poznanie środowiska wodnego (staw Markvart w Czechach).
Zorganizowanie wycieczki ekologicznej do Gospodarstwa „Gajówka Głuszec” w Borówkach w ramach projektu współpracy z przedszkolem czeskim – warsztaty rękodzielniczo – zielarskie.
Udział dzieci w konkursach o tematyce przyrodniczej
Udział w różnych akcjach związanych z ochroną środowiska naturalnego człowieka: 1 Sprzątanie Świata 2 Pierwszy Dzień Wiosny – 21 marca 3 Światowy Dzień Ziemi – 26-29 kwietnia
Kontynuacja zbiórki zużytych baterii i plastikowych nakrętek, karytridży.
Przygotowanie inscenizacji o tematyce przyrodniczej lub ekologicznej na uroczystości przedszkolne. Opieka nad zielonym zakątkiem „Mały ogrodnik” – posadzenie nowych roślin do przedszkolnego ogrodu. Obserwowanie rozwoju roślin. Dokarmianie ptaków w okresie zimy – uzupełnianie zapasów w karmnikach Ułożenie wspólnie z dziećmi Kodeksu Przyjaciela Przyrody. |
Poznaje różne środowiska przyrodnicze.
Uczestniczy w tworzeniu kącika – rozstrzygnięcie konkursu 21 marca 2017r. Rozumienie dlaczego nikt nie powinien niszczyć przyrody
Poznaje pracę leśnika. Rozumie, że każdy powinien dbać o środowisko przyrodnicze.
Rozumie znaczenie prowadzenia hodowli roślin jadalnych potrzebnych w życiu ludzi i zwierząt. Nazywa części roślin (korzeń, łodyga, iść, kwiat, owoc).
Podejmuje z własnej inicjatywy zabawy twórcze oparte na bezpośrednich kontaktach ze środowiskiem przyrodniczym i utworach literackich.
Tworzy z materiału przyrodniczego. Układa kompozycje kwiatowe
Rozumienie potrzebę ograniczania ilości produkowanych śmieci
Rozwija zainteresowania, spostrzegawczość oraz możliwości obserwacyjne.
Poznaje bliższe i dalsze otoczenie, rozwija świadomość ekologiczną.
Promowanie wartości proekologicznych oraz promowanie piękna ojczystego kraju.
Wykonuje prace plastyczne do różnych konkursów na placówce, oraz zachęca rodziców do pomocy.
Rozumie potrzebę ochrony przyrody.
Rozumie potrzebę dbania o środowisko naturalne. Wie dla czego należy segregować śmieci np. w zbieraniu baterii, opakowań plastikowych.
Uczestniczy w uroczystościach przedszkolnych Zachęcanie do podejmowania działań na rzecz najbliższego środowiska. Wykonuje proste prace w ogródku przedszkolnym, np. podlewa rabatki; nazywa poznane gatunki kwiatów (tulipan, krokus). Rozumienie potrzebę dokarmiania zwierząt zimą, potrafi powiedzieć do czego służy karmnik Przestrzega ustalonych norm szanowania przyrody: nie biega po rabatach, nie zrywa kwiatów bez pozwolenia, nie niszczy krzewów itp. |
Cały rok X IV Jesień/wiosna Wiosna Cały rok Cały rok Cały rok Cały rok X V Cały rok X, III, IV Cały rok VI III, IV, V I, II IV |
Wszystkie nauczycielki Grupa I Grupa III Grupa II, III Wszystkie grupy Wszystkie grupy Wszystkie grupy Wszystkie dzieci Wszystkie dzieci Grupa III Grupa III Wszystkie nauczycielki Wszystkie grupy Wszystkie grupy Grupa III Wszystkie grupy Wszystkie grupy Grupa II, III |
„Dziecko w świecie książki” – rozbudzanie u dzieci zainteresowań książką, jako źródłem wiedzy i przyjemności.
|
||||
L.p. |
Zadania |
Osiągnięcia dziecka |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
1.
2.
3.
4.
5 .
|
Systematyczne doposażenie Kącika książek o nowe pozycje o tematyce przyrodniczej (atlasy, książki itp.)
Kontynuacja zwyczaju „Czas na bajkę” – cykliczne czytanie książek w określonych porach dnia przez nauczycielki.
Systematyczne organizowanie dzieciom zabaw i kącików tematycznych (biblioteczka, kącik książki) rozszerzających zasób słownictwa oraz rozbudzających zainteresowanie czytaniem i pisaniem.
Zachowuj się kulturalnie – uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych osób na podstawie wybranej literatury (pomoc słabszym, opieka nad chorymi; utrwalanie kulturalnego zachowania w domu, przedszkolu i w miejscach publicznych)
Cykliczne spotkania z artystami na terenie placówki oraz w instytucjach kulturalnych na terenie miasta – Kino „Forum”, CiK „Orzeł”, Stary Teatr, Lubuskie Centrum Koncertowe.
|
Korzysta w dowolnym czasie z książek zgromadzonych w Kąciku książek.
Słucha z uwagą utworów literackich czytanych przez nauczyciela.
Postrzega książkę jako źródło wiedzy o otaczającym świecie. Ma motywację do samodzielnego sięgania po książki
Buduje świat wartości poprzez obcowanie z bohaterami literackimi.
Wie jak należy zachować się na koncercie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie.
|
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Wg harmonogramu spotkać z instytucjami |
Wszystkie grupy
Wszystkie grupy
Wszystkie grupy
Wszystkie grupy
Wszystkie grupy
|