Miejskie Przedszkole Publiczne nr 5 im. Jana Brzechwy w Bolesławcu

Grupa I "Biedronki"

 

 

 

Witam wszystkie "Biedroneczki" i Was Drodzy Rodzice. Jak wspominałam w związku z zaistniałą sytuacją w miarę możliwości będę się z Państwem kontaktować właśnie w ten sposób . To jest dla nas wszystkich trudny czas ale mam nadzieję , że bezpiecznie przetrwamy te trudne chwile . Będę przygotowywać dla Państwa różne propozycje do wykorzystania w wolnym czasie . Mam nadzieję , że mile spędzicie ten czas ze swoimi dziećmi bawiąc się w DOMOWE PRZEDSZKOLE .

 


 

26.06.2020r.- piątek

 

W tym tygodniu opowiadaliście o swoich wakacyjnych planach, a dzisiaj posłuchajcie o planach swojego przyjaciela – Trampolinka.

- Jak myślicie, co Trampolinek będzie robił podczas wakacji?

- Czy chciałby gdzieś pojechać?

- Jak myślicie, czym Trampolinek wybierze się na wakacje?

Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej „Wakacyjne marzenia Trampolinka”.

Ledwo zaczęły się wakacje, a już pan listonosz przyniósł Trampolinkowi mnóstwo kartek pocztowych. – Od kogo te pocztówki? – zapytał pluszowy Tygrysek. – Od dzieci, które są na wakacjach – cieszył się Trampolinek. Na kartkach były piękne widoki, morze z falami, plaża, żaglówka na jeziorze, wysokie góry, a nawet różne zwierzęta, kwiaty i drzewa. – Chciałbym to wszystko zobaczyć. Hej, hop! – zawołał Trampolinek i podskoczył trzy razy w górę. Gdy podskakiwał, to zawsze dobre pomysły przychodziły mu do głowy. Na razie przyszła nowa piosenka:

I teraz tak mi się marzy, by stawiać zamki na plaży,

z plecakiem biegać po górach, balonem lecieć hen, w chmurach.

Popłynąć łodzią daleko i łowić ryby nad rzeką.

Na łące świerszczy posłuchać, jak szumi trawa do ucha.

Policzyć chmurki na niebie – to cieszy przecież, jak nie wiem.

Do przygód służą wakacje, przyznacie chyba mi rację.

Zabawki od razu zapamiętały słowa piosenki i powtarzały ją z Trampolinkiem.

– Trampolinku – odezwała się lalka Anielka. – Może spełnimy twoje marzenie i polecimy balonem na wakacje?

– Tak, tak, tak! – przytakiwały inne zabawki. Balon stał w schowku i strasznie się nudził, bo nikt nigdy nim nie latał. Dwie ciężarówki zjechały z półek dla samochodów. Przy pomocy małego, ale silnego dźwigu załadowały balon na przyczepy i wywiozły na przedszkolne podwórko. A w sali zaczęło się wielkie pakowanie. Anielka i pluszowy Zajączek równo układali: ubranka na pogodę i niepogodę, sandałki, klapki, trampki, kalosze, okulary przeciwsłoneczne, kremy do opalania i wszystko, co jest potrzebne i może się latem przydać. Tygrysek pomagał w pakowaniu i nawet wymyślił wierszyk:

Kapelusze, czapki z daszkiem i chusteczki, i opaski.

Głowę chroni się przed słońcem, które bardzo jest gorące.

– Dziękuję, Tygrysku, za przypomnienie o nakryciach głowy – pochwalił Tygryska Zajączek. A w tym czasie Trampolinek przygotował balon do odlotu.

– Przyjaciele, wsiadamy. Hej, hop! – zapraszał uradowany. I wiu, wiu, balon poleciał z wiatrem po wakacyjną przygodę.

Rozmowa na temat opowiadania.

- Co dostawał Trampolinek od dzieci?

- O czym marzył Trampolinek?

- Kto pakował rzeczy potrzebne na wakacjach?

- Co spakowali Zajączek, Tygrysek i lalka Anielka?

- Czym zabawki wybrały się na wakacje?

Praca plastyczna „Trampolinek na wakacjach”.

Narysuj wakacyjną ilustrację, na której znajduje się Trampolinek.

 
 
 
25.06.2020r. - czwartek
 
Z czym kojarzy nam się las? – burza mózgów.
 
Opowiedz z czym kojarzy ci się las.
 
Posłuchaj wiersza D. Gellner Las.
 
Jeśli lubisz stary las, to nie żałuj czasu.
 
Las nam się ukłonił w pas, chodź ze mną do lasu!
 
Patrz, brzozową furtę ma, furta się otwiera.
 
Wiatr za furtą szumi, gra, gości sprasza teraz.
 
Lecz cichutko bądźmy tu, w tym zielonym do
 
na srebrzystym siądźmy mchu, nie psoćmy nikomu.
 
Gdy przeleci szary ptak, gwizdnie nutkę miłą –
 
my cichutko siedźmy tak, jakby nas nie było.
 
Niech nie słyszy nawet nas szpak, co gniazdo mości,
 
by nie musiał stary las skarżyć się na gości.
 
Rozmowa inspirowana wysłuchanym wierszem.
 
- Po co jeździmy do lasu?
 
- Co może być brązową furtą lasu?
 
- Jakimi gośćmi powinniśmy być w lesie?
 
- Dlaczego nie należy w nim hałasować?
 
Zabawa ruchowa „Na podwórku i w lesie”.
 
Biegaj swobodnie gdy są dźwięki wysokie, a gdy są niskie chodź cichutko, na palcach „po lesie”, żeby nie spłoszyć zwierząt.
 

 
Praca plastyczna „W lesie”.
 
Wytnij z kolorowych czasopism rysunki drzew, krzewów i leśnych zwierząt lub narysuj samodzielnie i je wytnij. Naklej na duży arkusz papieru. W ten sposób powstanie ilustracja kolorowego lasu.
 
Zabawa relaksacyjna „Na leśnej polanie”.
 
Połóż się na dywanie i głęboko oddychaj. Słuchaj muzyki relaksacyjnej.
 
 

 

 

 

24.06.2020r. - środa

 

Opowiedz o zbliżających się wakacjach.
 
- Czy wiesz, gdzie spędzisz wakacje?
 
- Wyjedziesz nad morze, czy w góry?
 
- A może pojedziesz do babci na wieś albo zostaniesz w domu?
 
- Co chciałbyś robić w czasie wakacji?
 
- Czym można pojechać na wakacje?
 
Zabawa ruchowa „Samochody lub samoloty”.
 
Naśladuj kierowców samochodów (trzymają w dłoniach kierownicę i wołaj: brum, brum, brum) lub rozkładaj ręce i naśladuj samoloty.
 
Rozpoznawanie i nazywanie różnych środków transportu.
 
Obejrzyj zdjęcia: samochodu, pociągu, autokaru, samolotu i nazwij każdy z pojazdów.

 
- Czym się różni samolot od samochodu, autokaru i pociągu?
 
- Jak myślisz, który pojazd jest najszybszy?
 
Pamiętaj, że dzieci powinny podróżować samochodem zawsze w specjalnym foteliku.
 
Praca plastyczna „Kolorowy balon”.
 
Obejrzyj jeszcze jeden środek transportu – balon.
 
Wyklej jego gondolę i kulistą powłokę wydzieranymi kawałkami papieru kolorowego. (karta do pobrania w Plikach do pobrania).
 
Wykonanie ćwiczenia – Karta Pracy część 2, str. 64 – 3 latki. Dzieci dorysowują brakujące elementy na rysunku. Porównywanie rysunków, ćwiczenie spostrzegawczości.

 

 

23.06.2020r. - wtorek

 

Zabawa „Wakacyjny pociąg”.
 
Zapraszam dzieci do wesołej wakacyjnej zabawy w pociąg. Słuchajcie wiersza i na słowa „hop” – podskakuj do góry, na słowa „tup, tup” – tup, na słowa „klap, klap, klap” – klaszcz w dłonie.
 
Zabawa w pociąg
 
Jedzie pociąg, jedzie pociąg,
 
a w pociągu dzieci.
 
Jadą, jadą na wakacje,
 
słonko jasno świeci.
 
Jeden wagon hop, drugi wagon tup, tup,
 
trzeci wagon klap, klap, klap.
 
Pociąg jedzie w świat.
 
Stacja „Łąka” – zabawa ruchowa. Wysiadamy z pociągu na łące i zamieniamy się w żabki skaczące w rytm wesołej muzyki. Przerwa w nagraniu oznacza, że zbliża się bocian, czyli rodzic, który mówi: Kle kle kle, kle kle kle, wszystkie żabki złapać chcę. Żabki szybko wskakują do wyznaczonego stawu (może to być dywan, koc itp.).
 
 
Stacja „Morze”. Wieje lekki wiaterek poruszający morskimi falami (dziecko trzyma szyfonową chustę lub folię i delikatnie nią porusza). Nagle zrywa się mocny wiatr, fale robią się coraz potężniejsze i zaczyna się burza na morzu (coraz intensywniej faluj chustą).
 
 
Stacja „Góry”. Wspinają się na szczyt góry (tempo do chodzenia) i zbiegają z górki (tempo do biegania).
 

Stacja „Las”.
 
Dzisiaj w lesie jest zabawa, szumią drzewa, szumi trawa.
 
Czyj głos z dala echo niesie? Kogo słychać w naszym lesie?
 
Naśladuj odgłosy wybranego zwierzęcia leśnego.
 
 
„Powrót z wakacji” – utrwalenie wiersza „Zabawa w pociąg”.
 
Wykonanie ćwiczenia Karta Pracy część 3, str . 80 – 4 latek.
 
Pomóż Trampolinkowi zbudować tratwę. Potnij brązowy papier na paski i wyklej nimi tratwę. Porwij jasny papier na kawałki i wyklej nimi żagiel.
 

 

22.06.2020r. - poniedziałek

 

Posłuchajcie wiersza „Gdzie nie spojrzę – wszędzie lato” Urszuli Piotrowskiej.
 
Co wy na to? Co wy na to? Gdzie nie spojrzę – wszędzie lato.
 
Z bagażami na lotnisku i na dworcu. To nie wszystko!
 
Widać je na wozie z sianem. Potem biegnie z wielkim dzbanem.
 
Po co biegnie? Po jagody! Wróci z lasu, hop! do wody.
 
Pływa w morzu i w strumieniu. Później z torbą na ramieniu
 
na wyprawę się wybierze pieszo albo na rowerze.
 
A ja za nim z rodzicami z wielkim trudem nadążamy.
 
Tak nas wciąż pogania lato. Co wy na to? Co wy na to?
 
Rozmowa inspirowana wierszem.
 
− Po czym możemy poznać, że jest lato?
 
− Z jakimi kolorami (zapachami, dźwiękami, smakami) kojarzy się wam ta pora roku?
 
− Wyjrzyjcie przez okno. Jakie oznaki lata widzicie?
 
Zabawa dokończ zdanie „Spędzę wakacje…”.
 
Dokończ zdanie opowiadając, gdzie spędzisz wakacje.
 
Kolaż „Gazetowy świat”.
 
Wytnij z gazet obrazki według własnego pomysłu i przyklej je na kartce, a następnie dorysuj dalszą część obrazka kredkami. Na zakończenie nadaj nazwę swojej pracy.
 
Wykonaj ćwiczenie - Karta Pracy część 3, str. 79 – 4 latek
 
Powiedz, czego brakuje na ilustracji. Dorysuj kredkami wodę. Nalep na ilustracji tyle rybek, ile muszelek widzisz na piasku.

 

 

19.06.2020r. - piątek

 

Zabawa naśladowcza.
 
Zapraszam Was dzisiaj na wakacyjną wyprawę. Naśladujcie ruchem wymienione czynności:
- pakowanie walizki,
- wkładanie kostiumu kąpielowego, okularów przeciwsłonecznych, czapki z daszkiem,
- przewieście przez ramię ręcznik.
 
Zagadki słuchowe „Gdzie można pojechać na wakacje?”.
 
Posłuchajcie nagrania z odgłosami morza, lasu lub zwierząt z wiejskiego podwórka, i odgadnijcie co to za miejsce.
 
Zabawa „Samolotem na wakacje”.
 
Przedstawcie za pomocą ruchu podróż samolotem według instrukcji:
- Wsiadamy do samolotu (krok dostawny w bok).
- Zapinamy pasy: klik (ruch ręką z jednej strony ciała na drugą, imitujący zapinanie pasów).
- Sprawdzamy, czy działa komputer pokładowy (ruch paluszków przed sobą, imitujący naciskanie klawiatury na komputerze).
- Uruchamiamy silnik: bzyt - bzyt (zaciskanie kciuka na pięści z jednoczesnym wysuwaniem jednej ręki do przodu – raz prawej, raz lewej).
- Sprawdzamy skrzydła (ręce na bok).
- Startujemy: 3, 2, 1, start! (rozpoczęcie biegu).
- Lecimy (bieg po sali w rytm muzyki).
- Lądujemy (przykucnięcie).
 
Zabawa „Jesteśmy nad morzem”.
 
Naśladuj ruchem wymieniane czynności:
Koniec podróży. Jesteśmy na plaży. Posmarujemy się teraz kremem przeciwsłonecznym. Smarujemy buzię, ręce, nogi, brzuch i prosimy kolegę obok, żeby posmarował nam plecy. Potem wkładamy czapkę z daszkiem i już możemy się bawić.
 
Zabawa „Samochody”.
 
Jedziemy w kolejne wakacyjne miejsce samochodem. Swobodnie poruszajcie się, naśladując jazdę samochodem.
 
Zabawa „Na wsi”.
 
Dojechaliśmy na wieś. Ile tu różnych zwierząt!. Kura, krowa, kaczka, gęś, koń - naśladujcie je głosem.
 
Jazda konna.
 
Zapraszam na lekcję jazdy konno. Przy dźwiękach dowolnej muzyki poruszaj się krokiem dostawnym.
 
Wycieczka rowerowa do lasu.
 
Zapraszam Was na wycieczkę rowerową do lasu. Najpierw naśladujcie wkładanie kasku, potem połóżcie się na podłodze, unosząc nogi do góry, ręce wyciągnijcie przed siebie i poruszajcie nogami tak, jakby kręciły pedałami.
 
Zabawa „W lesie”.
 
Naśladujcie ruchy: Przed wejściem do lasu trzeba włożyć odpowiednie ubranie (długie spodnie, bluzkę z długim rękawem i czapkę), spryskać się płynem przeciw komarom i kleszczom: psik, psik. Maszerujcie po lesie, wysoko unosząc kolana, usiądźcie pod drzewem i odpocznijcie. Zabawę możecie powtórzyć.
 
Powrót do domu.
 
Powtórzenie zabawy „Samochody”.
 
Wykonajcie ćwiczenia z Karty Pracy część 3, str. 78 – 4 latki
 
– rysowanie po śladzie, utrwalenie wyglądu wozu strażackiego.

 

 

 

 

18.06.2020r. - czwartek

 

Słuchanie wiersza Doroty Gellner „Słońce”.
 
Słońce ze mną je śniadanie.
Patrzcie! Złote ma ubranie!
Złotą łyżką w kaszy grzebie
i miód złoty ma na chlebie.
Coś pod złotym nosem śpiewa
i kakao mi podgrzewa
 
Rozmowa kierowana na temat wiersza.
 
- Jakie jest słońce?
- Z czym wam się kojarzy?
- Co robi słońce z wiersza?
- Dlaczego słońce jest nam potrzebne?
 
Zabawa ruchowa „Słońce świeci – zachodzi za chmury”.
Rodzic włącza włącza wesołą muzykę, a dziecko tańczy, jest słońcem. Gdy muzyka milknie, dziecko-słońce przykuca. Zabawę powtarzamy kilka razy.
 
Próba odpowiedzi na pytanie, co by było, gdyby słońce przestało świecić – burza mózgów.
Dziecko zgłasza swoje propozycje.
 
Praca plastyczna „Malujemy słońce”.
Dziecko maluje słońce pędzlem i farbą na dużym arkuszu papieru. (Rodzic może narysować kontur słońca). Miesza żółtą i czerwoną farbę, żeby uzyskać kolor pomarańczowy.
 
Historyjka obrazkowa „Pod listkiem”.
 
Obejrzyj ilustracje i posłuchaj historyjki.
 
 
Pewnego dnia, gdy na niebie świeciło piękne słońce myszki, motylki, biedronki i pasikoniki spotkały się na łące, żeby pograć w piłkę. Nagle zerwał się wiatr. Zaczął też padać deszcz. Wszystkie zwierzątka szybko schowały się pod dużym liściem.
 
Wykonanie ćwiczenia Karta Pracy część 2, str.63 – 3 latki
Opowiedz historyjkę obrazkową. Pokoloruj listek, pod którym schowały się zwierzęta.

 

 

 

 

17.06.2020r. - środa

 

Powitanie wyliczanką Pauliny Wrzesień „Matematyczne lato”.
 
Raz i dwa, raz i dwa, to już lato, ciepło da.
Trzy i cztery, trzy i cztery, pojedziemy na rowery.
Pięć i sześć, pięć i sześć, lato lubi lody jeść.
Siedem, osiem, siedem osiem, my lubimy grać na nosie.
Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć, lato uśmiech zawsze niesie!
 
Zabawa rytmiczna do wyliczanki.
Powtarzaj za rodzicem tekst wierszyka, stukając rytmicznie kredkami w blat stołu. (Rytm możesz również wyklaskiwać lub wytupywać). Przy kolejnym powtórzeniu wierszyka pokazuj palce, licząc do dziesięciu.
 
Zabawa matematyczna „Letnia matematyka”.
 
Obejrzyj ilustrację placu zabaw i policz:
 
- Ile jest chmur na niebie?
 
- Ile dzieci mają wiaderek?
- Ile jest piesków?
 
Zabawa ruchowa „Jak bawimy się w lecie ?”
 
Naśladuj wymyślone przez siebie sposoby spędzania wolnego czasu w lecie. Na słowa: Pada deszcz! stań szybko przy ścianie, schowaj się pod stół lub kucnij w kącie.
 
Rozpoznawanie odgłosów łąki.
 
Posłuchaj odgłosów łąki i zgadnij jakie to zwierzę. (świerszcze, pszczoły, żaby).
 
 

 

 
Wysłuchanie piosenki „Wianek od lata”.
 
Posłuchaj piosenki o porze roku, w której często świeci słońce i wszyscy wybierają się na wakacje.
 
1. Plecie lato wianki z kwiatów, rzuca je na wodę. Płyną rzeką hen, daleko po przygodę. La la la la, po przygodę. La la la la, po przygodę.
2. Słońce potem wianki złotem pięknie przyozdobi. Rzuci kwiatek złoty płatek wietrzykowi. La la la la, wietrzykowi. La la la la, wietrzykowi.
3. A w jeziorze lub nad morzem z tatą złowię wianek i na szczęście go w prezencie damy mamie. La la la la, damy mamie. La la la la, damy mamie.
 
Odpowiedz na pytania:
 
- O jakiej porze roku jest piosenka?
- Dokąd można pojechać na wakacje?
- Naśladuj wiejący letni wiatr (szszsz…).
 
Zabawa „Letni spacer”.
Zapraszam Was na łąkę, przy muzyce spaceruj i „zrywaj kwiaty”. Możesz wziąć szyfonową chustkę, schowaj ją w zamkniętych dłoniach, następnie powoli je otwieraj i obserwuj swój kwiat.
 
Improwizacja ruchowa do muzyki „Wianek od lata”.
Improwizuj taniec z szyfonowymi chustami do akompaniamentu piosenki.
 

 

 

 

16.06.2020r. - wtorek

 

Rozpoznawanie symboli pogody – praca z obrazkami.
<s

Artykuły

Pliki do pobrania