Miejskie Przedszkole Publiczne nr 5 im. Jana Brzechwy w Bolesławcu

Grupa I "Biedronki"

 

 

 

Witam wszystkie "Biedroneczki" i Was Drodzy Rodzice. Jak wspominałam w związku z zaistniałą sytuacją w miarę możliwości będę się z Państwem kontaktować właśnie w ten sposób . To jest dla nas wszystkich trudny czas ale mam nadzieję , że bezpiecznie przetrwamy te trudne chwile . Będę przygotowywać dla Państwa różne propozycje do wykorzystania w wolnym czasie . Mam nadzieję , że mile spędzicie ten czas ze swoimi dziećmi bawiąc się w DOMOWE PRZEDSZKOLE .


 

 

29.05.2020r. - piątek

 

Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne
 
Dziecko i rodzic siadają twarzami do siebie w siadzie skrzyżnym:
- dziecko i rodzic przybijają piątki na zmianę prawymi dłońmi, następnie lewymi - po 5 razy,
- przybijają piątki stopami prawymi, a następnie lewymi - po 5 razy,
- ćwiczenie jak wyżej, tylko leżenie na brzuchach twarzami do siebie i ćwiczenie ramion,
- w leżeniu na plecach stopami do siebie, stopy oparte o stopy osoby współćwiczącej, ruchy nóg jak przy jeździe rowerem,
- w siadzie rozkrocznym twarzą do siebie stopy oparte o stopy, chwyt za ręce. Rodzic odchyla się do tyłu pociągając za sobą dziecko, które wykonuje skłon tułowia w przód i zmiana ról -powtarzamy po 4 razy,
- w siadzie prostym stopami do siebie stopy oparte o stopy, ramiona w górze. Dziecko wykonuje skłon tułowia w przód z wydechem, wyprost tułowia z wdechem.
 
Ślimak i ślimaczek – ćwiczenia słownikowe.
 
Wzbogacanie słownictwa o zdrobnienia, zgrubienia.
Rodzic mówi:
- duży, wielki ... (dziecko dopowiada)…. ślimak,
- mały, maleńki (dzieci dopowiadają)... ślimaczek .
Rodzic podaje różne nazwy zwierząt (biedronka, motyl, żaba, myszka), a dziecko dopowiada zdrobnienia lub zgrubienia.
 
Biedronki, ślimaki, motyle - lepienie z plasteliny lub innej masy plastycznej – rozwijanie sprawności palców i nadgarstków.
 
Przygotuj plastelinę lub ciastolinę i ulep wybrane zwierzątko: ślimaka, motyla lub biedronkę. Powodzenia!
 

 

 

 

 

 

28.05.2020r. - czwartek

 

Co można zobaczyć na łące?praca z obrazkiem.

Obejrzyj ilustrację łąki i spróbuj nazwać owady, jakie widzisz na łące.

 

 

Na łące - zabawa rozwijająca prawidłową artykulację.

 

Motyl lata nad kwiatkiem,

Kwiatek się dziwuje,

Pasikonik gra,

 żabka podskakuje,

 A mała biedronka po trawce wędruje.

 

Dziecko razem z rodzicem wyraźnie wypowiada fragment rymowanki: cicho - głośno, szybko - powoli, wesoło - smutno. Rymowankę można również zilustrować ruchem.

 

Kolorowe kwiatyopowieść ruchowa.

 

Jest słoneczny, wiosenny dzień (ręce uniesione w górę, palce rąk rozszerzone, jak promienie słoneczne)

 Idziemy drogą (marsz w miejscu)

 Rozglądamy się (patrzymy, jak przez lornetkę)

 Widzimy kolorowe, pachnące kwiaty (wdech – wydech)

 Idziemy dalej drogą (marsz w miejscu)

 Rozglądamy się (patrzymy, jak przez lornetkę)

 Zbieramy kwiaty do koszyka (kucanie i zbieranie kwiatów)

 Wracamy do domu (marsz w miejscu).

 

Kropki biedronkiwydłużanie fazy wdech – wydech

Przygotuj: słomkę, cztery czarne kropki, czarną, czerwoną, zieloną i białą kartkę. Postaraj się przenieść za pomocą słomki cztery kropki na czerwoną kartkę.

 

Biedronka

Poproś mamę o wycięcie biedronki z czerwonego i czarnego papieru, naklej ją na białą kartkę, a na biedronkę kropki.Na koniec potnij zieloną kartkę na paseczki i naklej je wokół biedronki – to będzie trawa.

 

 

 

27.05.2020r. - środa
 
„Wiosenny deszcz” - zabawa ruchowa z tekstem.
 
Stuka, puka deszcz w okienko - stukamy palcem jednej ręki w otwartą dłoń drugiej,
 
pokaż rączki swe, panienko - wystawiamy przed siebie otwarte dłonie,
 
łap kropelki: jedną, drugą... - udajemy łapanie kropelek naprzemiennie prawą i lewą ręką,
 
bo już płyną wielką strugą. - strzepujemy wodę z rąk.
 
 
Stuka, puka deszcz w okienko - stukamy palcem jednej ręki w otwartą dłoń drugiej,
 
wystaw nóżki swe, panienko - wystawiamy przed siebie jedną, potem drugą nogę,
 
wejdź w kałuże: jedną, drugą… - tupiemy naprzemiennie prawą i lewą nogą,
 
bo już płyną wielką strugą. - strzepujemy wodę z jednej, potem drugiej nogi.
 
„Motyl” – rysowanie po śladzie, kolorowanie rysunku. Karta pracy do pobrania w plikach do pobrania.
 
 
 
„Łąka” – słuchanie wiersza Anny Bayer.
 
Tu rosną zioła,trawy i kwiaty,
 
świat ten w muzykę, w zapach bogaty.
 
Na łące mieszka, spokój i cisza,
 
łąka bogactwem swoim zachwyca.
 
Owady” – rozwiązywanie zagadek słownych
 
Ten mały konik skrzydełka ma, a na swych nóżkach prześlicznie gra. (konik polny)
 
Skrzydełka w wielu kolorach mają i często na kwiatkach siadają. (motyle)
 
Ma skrzydła i kropki, a nie ma ogonka – ten czerwony owad to ... (biedronka)
 
Z kwiatów pyłek zbiera do ula swojego i miód z niego robi dla ciebie, kolego. (pszczoła)
 
Cieniutko bzyczą: bzz, bzz, bzzy, a potem kłują cię do krwi. (komary)
 
 
Rozmowa na temat owadów żyjących na łące”.
 
- Jakie owady można spotkać na łące?
 
- Które z tych owadów chciałbyś spotkać, a które nie? Dlaczego?
 
- Dlaczego należy chronić owady?
 
„Pszczółka” - zabawa ruchowa z tekstem.
 
Lata pszczółka wokół ula - kreślimy duże koła w powietrzu,
 
a tu wiatr okropny hula - wymachy rąk nad głową,
 
trzeba szybko schować się - bieg w miejscu,
 
bo inaczej będzie źle. - dzieci kucają chowając głowy w rękach

 

 

 

 

26.05.2020r. - wtorek
 
- „Moja rodzina” – spróbuj opowiedzieć o członkach swojej rodziny.
 
- „Rodzinka” – słuchanie opowiadania Anny Surowiec.
 
W pewnym domu rodzice mieszkają, którzy małego synka i malutką córeczkę mają. Mama jest dumna ze swoich dzieci, tata zaś dzieciom przykładem świeci. Cieszy się dziadek, że ma już wnuka, cieszy się babcia, że wnuczkę ma. Dziadek i babcia wnuki kochają i prezentami je rozpieszczają. Dziadek książeczki ciągle kupuje, babcia zaś smaczne obiadki gotuje. Jest w tej rodzince też kot i pies. Kot lubi mleko, pies kości je, choć razem żyją to kłócą się. Mama hałasem się denerwuje, córeczka płacze, a wtedy tata do akcji wkracza. Zabiera psa do parku na spacer, a w wózku wiezie też dwoje dzieci. Jest piękna pogoda, słoneczko świeci, na placu zabaw bawią się dzieci. Potem do domu wszyscy wracają, jak było w parku –opowiadają. Cała rodzinka wesoła jest i na przygody gotowa też.
 
- „Członkowie rodziny” – wyjaśnienie współzależności w rodzinie.
 
- Wymieńcie członków rodziny występujących w opowiadaniu. (tata, mama, syn, córka, babcia, dziadek).
 
- Jak nazywa się mama i tata? (rodzice)
 
- Jakie są dzieci w tej rodzinie? (córka, syn)
 
- Kto jeszcze mieszka razem z rodziną? (kot i pies)
 
- Kto to są wnuki?
 
- „Członkowie rodziny” – ćwiczenia słownikowo – gramatyczne, kończenie rozpoczętych zdań, utrwalenie nazw bliższych i dalszych członków rodziny.
 
- Mama i tata to moi ............................
 
- Ja dla swojej mamy jestem ................…
 
- Ja dla swojego taty jestem ................…
 
- Mama mojej mamy to moja ...............…
 
- Tata mojej mamy to mój ..................…
 
- Mama mojego taty to moja ...............…
 
- Tata mojego taty to mój ...................…
 
- Ja dla mojej babci i dziadka jestem………………….
 
- „Moja rodzina” – rysowanie kredkami swojej rodziny. Wskazywanie członków rodziny, liczenie z ilu osób składa się rodzina. Narysuj swoją rodzinę, postaraj się uwzględnić charakterystyczne cechy wyglądu swoich bliskich.
 

 

 


 

 

 25.05.2020r. - poniedziałek

Kochać” – nauka wiersza Joanny Myślińskiej, próba recytacji wiersza.

 

Kochać nie jest trudno,

kochać nie jest źle,

Ja Cię mamo kocham (- ja Cię tato kocham)

i całuski ślę.

 

Rodzice” – rozwiązywanie słownych zagadek.

 

-To ona właśnie mnie urodziła, zawsze kochała i utuliła, i wszystko dla mnie robiła sama,

moja najlepsza na świecie .... (mama)

-Ten ktoś, to synek mojego dziadka czy to dla ciebie trudna zagadka? (tato)

- Kim są dla was mama i tata? (rodzice)

 

Zwierzęta” - zabawa ruchowo – naśladowcza.

 

Rodzic podaje hasło np.: pokaż jak słoń je trawę, a dziecko pokazuje ruchem podane hasło.

- Jak żyrafa je liście akacji?

- Jak bociek zjada żabę?

- Jak nosorożec kąpie się w błocie?

- Jak słoń ochładza się wodą?

- Jak małpka je banana?

- Jak kotek się myje?

- Jak myszka je serek?

- Jak piesek kładzie się do snu?

- Jak zachowuje się żuk kiedy leży na plecach?

- Jak zachowuje się żółw kiedy się wystraszy?

 

Wykonaj laurkę dla mamy. Przygotuj razem z tatą: kolorowe kartki papieru, wstążeczkę, nożyczki, klej, pisaki lub kredki. Z kolorowego papieru wytnij około 10 serduszek różnej wielkości i ozdób je wzorkami według własnego pomysłu. Z zielonej kartki wytnij łodyżki kwiatów i przyklej na kartce, doklej ozdobione serca i kokardkę. Laurka gotowa, możesz ją jutro wręczyć mamie. Powodzenia!

 

 

22.05.2020 piątek Uśmiechnięte buzie.

Zabawa słowna – wymyślanie zdrobnień do podanych słów

Rodzic podaje słowo, a dziecko ma podać zdrobnienie. Np.

Ja mówię mama, a Ty – mamusia.

Ja mówię Tata, a Ty – tatuś.

Siostra – siostrzyczka.

Brat – braciszek.

Stół – stolik, stoliczek.

Kubek – kubeczek itp.

Zabawa dydaktyczna „Czy to jest…?”

Rodzic wybiera jedną z zabawek znajdujących się w pokoju, ale nie mówi dziecku, którą.  Zadaniem dziecka jest to odgadnąć na podstawie informacji zdobytych podczas zadawania pytań. Rodzic może odpowiedzieć na nie tylko TAK lub NIE.

Zabawa na tle piosenki pt.„Moja okrągła buzia” Muzyka i słowa M. Zalewski

Posłuchaj piosenki i zastanów się o czym opowiada.


Moja okrągłą buzia,

oczy usta i nos

Nogi ramiona i ręce,

a w środku jest /x3

Moje serce.

Teras posłuchaj piosenki jeszcze raz i wszystkie wymienione części ciała pokazuj u siebie. Serce (w środku) pokarz na klatce piersiowej i narysuj w powietrzu rękami.

Praca plastyczna „Uśmiechnięta buzia”

Potrzebne będą papierowe jednorazowe talerzyki. Dziecko maluje lub rysują na nim swoją uśmiechniętą buzie. Gotowa praca jest prezentem dla rodziców.

Jeśli nie chcesz wykonać buzi z talerzyka w Pliki do pobrania jest praca „Uśmiechnięta buzia”. Wydrukuj i wykonaj.

Karty pracy utrwalające pojęcia matematyczne:

4-latek: s.70. Powiedz, po której rodzinie jest więcej osób – w tej z lewej, czy w tej z prawej strony. Policz osoby w każdej rodzinie. Przed każdą rodziną narysuj tyle kwadratów. Ile jest w niej osób dorosłych i tyle kółek, ile jest w niej dzieci.

 

 
 
 

21.05.2020 czwartek Mama, tata i ja.

Zabawa „Witamy się”

 

Dziecko porusza się swobodnie po sali w rytm muzyki. Na przerwę w nagraniu macha rękami kolejno: najpierw do mamy,  potem do taty, a na końcu do wszystkich członków rodziny. Można kontynuować zabawę, proponując różne sposoby  powitania, np. z mamusią witają się poprzez machanie, z tatusiem poprzez uściśnięcie dłoni, a z pozostałymi członkami rodziny przez klepnięcie  dłonią o dłoń.

Zabawa słuchowa „Jaki to instrument?”

 

Prosze nazwać instrumenty na obrazkach ( tamburyn, bęben-werbel, grzechotki - marakasy, trójkąt)


Dzieci słuchają dźwięków instrumentów i przyporządkowują je do obrazka.

Zabawa muzyczna „Rodzinne muzykowanie” – gra na instrumentach perkusyjnych

Proszę, aby każde dziecko wybrało dla siebie instrument niemetodyczny (popularnie nazywany: instrumentem perkusyjnym) spośród dostępnych w domu. Można wykorzystać grzechotkę zrobioną na zajęciach z dnia 23.04 2020 r. „Grające butelki”. Dziecko układa własne rytmy i prezentuje przed Rodzicem. Można zaprosić do grania wszystkich członków rodziny, a dziecko będzie pełniło rolę dyrygenta, pokazując ruchem rąk natężenie dźwięku (cicho – głośno,  ciszej –  głośniej).

Osłuchanie z piosenką „W kapeluszu mego taty”

Czy znasz piosenkę, w której występuje i mama, i tata?

Posłuchaj takiej piosenki:


W kapeluszu mego taty,
gdy dorosłym będę panem.
To usiądę i wymyślę,
kim zostanę.
Czy piratem, czy strażakiem,
maszynistą lub dentystą,
kolejarzem, marynarzem,
albo kominiarzem.


Ref: Mamo, tato, co wy na to?
Będę kominiarzem.


Kiedy wreszcie będę duża
i przerosnę moją mamę.
Będę buty mieć na szpilkach
i zostanę.
Pielęgniarką lub malarką,
baletnicą czy kucharką,
ogrodniczką, podróżniczką,
a może księżniczką


Ref: Mamo, tato, co wy na to?
Będę księżniczką.

Omówienie treści piosenki:

Przykładowe pytania do pisenki:

Co nosił tata na głowie?

Kim chciał zostać chłopiec, gdy dorośnie?

Jakie buty będzie nosiła dziewczynka?

Kim chciałaby zostać dziewczynka, jak dorośnie?

Kim Ty chcesz zostać, kiedy będziesz duży?

Muzykowanie – tworzenie akompaniamentu do piosenki pt. W kapeluszu mego taty”

Proponuje Ci wykonanie piosenki z akompaniamentem własnym. Weź do ręki wybrany instrument (grzechotka, trójkąt, bębenek, tamburyn lub inny dostępny) i graj na nim , gdy słyszysz piosenkę. Staraj się grać rytmicznie.

Praca plastyczna „Serce dla mamy i taty”. Kształtowanie umiejętności manualnych 

Z pliki do pobrania proszę wydrukować załącznik „Serduszka dla Rodziców”. Dziecko próbuje samodzielnie lub z pomocą Rodzica wyciąć serca. Następnie ozdabia je według własnego pomysłu.

 Gimnastyka buzi i języka

 

 

20.05.2020 środa Znamy już te kolory

Ćwiczenia artykulacyjne „Minki dla rodziców”

Wykonaj różne miny w zależności od nastroju, np.  nastrój wesoły–  szeroki uśmiech; smutek –  podkówka z warg; obrażony –  wargi nadęte; zdenerwowany – wargi wąskie, zaciśnięte.

Zabawa słowna „Dokończ zdanie: Moja mama jest…/mój tata jest…”

Rodzic zapisuje wszystkie wypowiedzi dziecka.

Ćwiczenie percepcji wzrokowej „Mama ukryła…”

Potrzeba będzie taca z przedmiotami codziennego użytku (talerz, łyżka, kubek, widelec itp.) oraz materiał do przykrycia tacy.

Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic pokazuje mu tacę z przedmiotami codziennego użytku (talerz, łyżka, kubek, widelec itp.) i prosi, aby dokładnie się im przyjrzało. Przykrywa tacę materiałem i chowa jeden z przedmiotów. Następnie zdejmuje materiał i prosi dzieci o odgadnięcie, czego brakuje.

Zabawa ruchowa z elementem równoważnym „Podaj obiad”

Wykorzystaj tacę  i akcesoria z poprzedniej zabawy. Weź tacę w dwie ręce. Wyprostuj się i przenieś tacę z „obiadem” na drugą stronę pokoju.  Nieś ostrożnie. Postaraj się, aby  „zupa” nie wylała się i „obiad” nie upadł na podłogę.

Kształtowanie pojęć matematycznych „Znamy już te kolory”

Potrzebne będą: paski papieru kolorowego, klej,  biała kartka A3.

Dziecko siedzi na dywanie, a Rodzic wysypuje przed nimi dużo kolorowych pasków. Dziecko zbierają  tylko te paski, których kolory zna.

Zabawa dydaktyczna „Nazwij kolor”

Dziecko nazywają kolory pasków, które dla siebie wybrało. Jeśli nie nazwało koloru poprawnie, Rodzic podaje właściwą nazwę.

Zabawa ruchowa „Gdzie jest ten kolor?”

Rodzic odtwarza muzykę do podskoków.

 

Na hasło np. żółty dziecko szuka w pokoju przedmiotów w tym kolorze. Rodzic podaje kolory ptzedmiotów, które są w pokoju.

Zabawa rytmizująca „Kolorowe szlaczki”

Dziecko układa na dywanie z pasków powtarzające się wzory, np. czerwony, żółty, czerwony, żółty…., niebieski, żółty, zielony, nieb

Artykuły

Pliki do pobrania