Miejskie Przedszkole Publiczne nr 5 im. Jana Brzechwy w Bolesławcu

Grupa III "Krasnoludki"

 

 Witamy Was  drogie „Krasnoludki” i witamy Waszych Rodziców, bez pomocy których te zajęcia nie byłyby możliwe. W związku z zaistniałą sytuacją w miarę możliwości będziemy się z Państwem kontaktować właśnie w ten sposób i będziemy przekazywać Wam zadania na każdy dzień tygodnia.

Zapraszamy Was również do korzystania z zakładki "Zabawy multimedialne", gdzie można znaleźć wiele ciekawych i rozwijających ćwiczeń interaktywnych.

Gdybyśmy spotkali się w przedszkolu, w tym tygodniu mówilibyśmy o wiosennym sprzątaniu. Ponieważ jest to niemożliwe, proponujemy Wam zajęcia w domu z rodzicami następujący sposób:

 

 

26.06.2020r.- piątek

 

W tym tygodniu opowiadaliście o swoich wakacyjnych planach, a dzisiaj posłuchajcie o planach swojego przyjaciela – Trampolinka.

- Jak myślicie, co Trampolinek będzie robił podczas wakacji?

- Czy chciałby gdzieś pojechać?

- Jak myślicie, czym Trampolinek wybierze się na wakacje?

Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej „Wakacyjne marzenia Trampolinka”.

Ledwo zaczęły się wakacje, a już pan listonosz przyniósł Trampolinkowi mnóstwo kartek pocztowych. – Od kogo te pocztówki? – zapytał pluszowy Tygrysek. – Od dzieci, które są na wakacjach – cieszył się Trampolinek. Na kartkach były piękne widoki, morze z falami, plaża, żaglówka na jeziorze, wysokie góry, a nawet różne zwierzęta, kwiaty i drzewa. – Chciałbym to wszystko zobaczyć. Hej, hop! – zawołał Trampolinek i podskoczył trzy razy w górę. Gdy podskakiwał, to zawsze dobre pomysły przychodziły mu do głowy. Na razie przyszła nowa piosenka:

I teraz tak mi się marzy, by stawiać zamki na plaży,

z plecakiem biegać po górach, balonem lecieć hen, w chmurach.

Popłynąć łodzią daleko i łowić ryby nad rzeką.

Na łące świerszczy posłuchać, jak szumi trawa do ucha.

Policzyć chmurki na niebie – to cieszy przecież, jak nie wiem.

Do przygód służą wakacje, przyznacie chyba mi rację.

Zabawki od razu zapamiętały słowa piosenki i powtarzały ją z Trampolinkiem.

– Trampolinku – odezwała się lalka Anielka. – Może spełnimy twoje marzenie i polecimy balonem na wakacje?

– Tak, tak, tak! – przytakiwały inne zabawki. Balon stał w schowku i strasznie się nudził, bo nikt nigdy nim nie latał. Dwie ciężarówki zjechały z półek dla samochodów. Przy pomocy małego, ale silnego dźwigu załadowały balon na przyczepy i wywiozły na przedszkolne podwórko. A w sali zaczęło się wielkie pakowanie. Anielka i pluszowy Zajączek równo układali: ubranka na pogodę i niepogodę, sandałki, klapki, trampki, kalosze, okulary przeciwsłoneczne, kremy do opalania i wszystko, co jest potrzebne i może się latem przydać. Tygrysek pomagał w pakowaniu i nawet wymyślił wierszyk:

Kapelusze, czapki z daszkiem i chusteczki, i opaski.

Głowę chroni się przed słońcem, które bardzo jest gorące.

– Dziękuję, Tygrysku, za przypomnienie o nakryciach głowy – pochwalił Tygryska Zajączek. A w tym czasie Trampolinek przygotował balon do odlotu.

– Przyjaciele, wsiadamy. Hej, hop! – zapraszał uradowany. I wiu, wiu, balon poleciał z wiatrem po wakacyjną przygodę.

Rozmowa na temat opowiadania.

- Co dostawał Trampolinek od dzieci?

- O czym marzył Trampolinek?

- Kto pakował rzeczy potrzebne na wakacjach?

- Co spakowali Zajączek, Tygrysek i lalka Anielka?

- Czym zabawki wybrały się na wakacje?

Praca plastyczna „Trampolinek na wakacjach”.

Narysuj wakacyjną ilustrację, na której znajduje się Trampolinek.


25.06.2020r. - czwartek

 

Pożegnanie przedszkola” -

Kochana mamo, kochany tato,

wkrótce wakacje i będzie lato,

czas więc pożegnać dzieci i Panie-

wspomnienie o nich w sercu zostanie

 

Pamiętać będę wiersze, zabawy,

jak nabierałem w liczeniu wprawy,

jak moja Pani cierpliwa była,

gdy mi literka nie wychodziła.

 

Kochana mamo, kochany tato,

wkrótce wakacje i będzie lato,

z żalem więc żegnam dzieci i Panie,

choć pamięć o nich w sercu zostanie.

 

Wspinaczka” – opowieść ruchowa Ewy Kalinowskiej.

Pewnego dnia dzieci wybrały się w góry. Wszystkie bardzo się cieszyły (dziecko ukazuje radość: podskoki, uśmiechy na twarzy). Szły w szeregu bacznie obserwując, co dzieje się z prawej (patrzy w prawo) i lewej strony (patrzy w lewo). Doszły do podnóża góry i zaczęły wspinaczkę (naśladuj wspinaczkę: unoszenie wysoko nóg z jednoczesnym ruchem rąk, które są w górze – zmiany na przemian). Ze szczytu roztaczały się piękne widoki (dziecko przykłada rękę do czoła i podziwia). Kiedy schodziły zobaczyły małego zajączka, który kicał pomiędzy drzewami (naśladowanie skoków zająca). Niedaleko płynął strumyk, aby dostać się na drugą stronę musiały przeskakiwać po kamieniach (dziecko przeskakuje z nogi na nogę). Dalej ścieżka była tak wąska, że mogły przejść tylko pojedynczo. Kiedy zeszły w dół (marsz), były bardzo zmęczone, usiadły na polanie, aby odpocząć (dzieci siadają), a niektóre nawet się położyły (dziecko się kładzie). To była fajna wycieczka w góry.

 

 

Co należy wziąć na górską wyprawę?” – rozmowa na podstawie wiersza - zagadki

B. Szuchalskiej.

Rodzic czyta wiersz, po każdej zwrotce dziecko udziela odpowiedzi na pytanie zawarte w wierszu.

Jutro w góry wyruszamy,

lecz co zabrać z sobą mamy?

Plecak, torbę czy walizkę?

W co spakować rzeczy wszystkie?

Słońce bardzo mocno świeci

niepotrzebne swetry przecież.

Czy wy ze mną się zgadzacie?

Czy też inne zdanie macie?

W górach modnym być należy,

suknia ładnie na mnie leży.

Jeszcze szpilki zapakuję

i na szlak tak powędruję.

Czy się dobrze spakowałam?

Czy też o czymś zapomniałam?

 

Wakacyjne wyprawy” - wykonanie pracy techniką collage.

- Dzieci rwą wybraną ilustrację i układają na kartce tak, żeby pomiędzy kawałkami obrazka były białe przestrzenie.

- Przyklejają obrazek.

- Białe przestrzenie uzupełniają farbą akwarelową tak, żeby powstała ilustracja.

 

 


 

24.06.2020r. - środa
 
 Co by było, gdyby ciągle były wakacje?” – ekspresja słowna. Spróbuj opowiedzieć co byś robił, jak byś się czuł, gdyby ciągle były wakacje.
 
 Rodzinny wypoczynek” – zabawa z tekstem J. Myślińskiej i I. Mojsak (masażyk).
 
Cieszy się rodzina na to, - oburącz rysujemy serce na plecach dziecka,
że nadchodzi ciepłe lato. - ocieramy wierzchem dłoni czoło dziecka
Tato auto już maluje, - gest „zamiatania” dłonią po plecach,
mama rower poleruje. - masujemy piąstką wybrane miejsca na plecach dziecka,
Ja zaś wolę leżeć w łodzi, - całą dłonią rysujemy fale,
tam mnie wiatr najlepiej chłodzi. - dmuchamy na szyjkę dziecka.
Wakacyjne plany” – rysowanie kredkami.
Narysuj kredkami, gdzie można spędzić wakacje: morze, góry, wieś, Mazury.
 
Wakacje” – słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej
Teraz już wakacje na wszystkich czekają,
więc wesołe miny przedszkolaki mają.
Każdy chce skorzystać z cudownej pogody,
opalania, biegów i chłodzącej wody.
Czeka nas przygoda, spacery po łące,
zwiedzanie zabytków i gorące słońce.
A we wrześniu wszyscy idziemy do szkoły,
każdy uczeń będzie dumny i wesoły.
 
Skacząca piłka” – zabawa rytmiczna.
Do zabawy potrzebna jest piłka, która dobrze odbija się o podłogę.
Rodzic odbija piłkę o podłogę, dziecko obserwuje ruchy piłki i stara się wyklaskać lub wytupać rytm uderzania piłki o podłogę.

 

 

23.06.2020r. - wtorek

 

Wakacje Franka” – słuchanie wiersza D. Kossakowskiej.
 
Mały Franek w świat wędruje.
 
Przewodnika potrzebuje.
 
Chce zobaczyć świat daleki,
 
morza, góry oraz rzeki.
 
Chce poznawać świat przyrody,
 
kwiaty, lasy, zimne lody.
 
I gorącą, piękną plażę.
 
Franek mówi: o tym marzę.
 
Już pakuje plecak stary,
 
na podróże doskonały.
 
W nim jest kompas, no i mapa.
 
Z nimi pozna kawał świata.
 
A z podróży zda relację,
 
pewnie będą rewelacje:
 
Czas spędzony bardzo miło,
 
szkoda, że tak krótko było”.
 
 
 
Rozmowa w oparciu o wiersz.
 
- co chce zobaczyć Franek?
 
- o czym marzy Franek?
 
- co Franek spakował na wyprawę?
 
- Jak Franek oceni swoją podróż?
 
 
 
Co to są wakacje i jak można je spędzić?” – opowiedz o wakacjach, zwróć uwagę na różne formy podróżowania, wymień środki lokomocji, którymi można poruszać się w kraju i za granicą.
 
 
 
Bezpieczne wakacje” – tworzenie zasad.
 
- Do wody wchodzimy tylko pod opieką dorosłych.
 
- W słoneczny dzień zakładamy okulary przeciwsłoneczne i nakrycie głowy.
 
- Leśne owoce zbieramy wspólnie z dorosłymi.
 
- Wędrując po górach zakładamy odpowiedni strój.
 
- W miejscu wypoczynku zostawiamy porządek.
 
 

„Co spakuję do plecaka?” – obejrzyj ilustracje i podziel przedmioty na te, które będą potrzebne podczas pobytu w górach, i te, które przydadzą się nad morzem. Wskaż elementy, które są potrzebne bez względu na miejsce pobytu (okulary przeciwsłoneczne, krem z filtrem). Zwróć uwagę na dobór stroju adekwatnego do pogody, zakładanie właściwego obuwia (zwłaszcza w górach), a także uwrażliwia na stosowanie kremów z filtrem.

 
Lubię podróżować” – malowanie farbami plakatowymi na dużym formacie.

 

 

 

 

22.06.2020r. - poniedziałek

 

 

Zabawa „Co tu nie pasuje?” – posłuchaj i powiedz co tu nie pasuje. Uzasadnianie swój wybór.

 

tygrys, kot domowy, lew, ryś, pies,

 

autobus, samolot, samochód, rower, motor,

 

dom, kamienica, tort, blok, igloo,

 

pietruszka, kalafior, burak, por, banan,

 

koc, koszulka, spodnie, sukienka, kurtka.

 

 

 

 

„Czym pojedziemy na wakacje?” – obejrzyj obrazki różnych środków transportu: samochód, samolot, rower, pociąg, statek.

 

 

„Wodne, powietrzne i lądowe” – zabawa rozwijająca umiejętność klasyfikowania.

Podziel środki transportu na:

x powietrzne: samolot, helikopter, paralotnia, balon

x lądowe: samochód, rower, autobus, pociąg

x wodne: statek, łódka, motorówka.

 

 

Zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa „Lotnisko”.

Dzieci-samoloty ustawiają się na linie – jest to pas startowy. Na hasło: Startujemy! dzieci wybijają się w górę i „szybują” (biegają) z rozłożonymi rękami. Na hasło: Lądujemy! wracają na linę do ustalonej pozycji.

 

Zabawa konstrukcyjna „Tory”.

Ułóż z klocków tory kolejowe, zbuduj też tunele i mosty – według własnych pomysłów.

 

Zabawa słowna rozwijająca logiczne myślenie „Gdzie pojadę autobusem?”.

Dokończ odpowiednio zdania:

Nad morze pojadę...

Po jeziorze będę pływał...

Przez morze wyruszę w rejs…

Z domu do przedszkola przedostaję się za pomocą...

Do babci i dziadka jeżdżę...

 

Zabawa z sylabizowaniem „Przyszło lato”.

Rytmicznie wypowiadaj tekst rymowanki:

Przyszło lato, ciepły czas.

Jadę ja, jedziesz ty,

Na wakacje ruszmy wraz.

raz, dwa, trzy!

Praca plastyczna z figur geometrycznych.

Z kolorowego papieru wytnij różne figury geometryczne, ułóż i przyklej na kartce wybrany środek transportu, np. pociąg, łódkę, rakietę.

 

 

 


 

19.06.2020r. - piątek
 
Temat: Bezpieczne wakacje.
 
Zabawa „Słoneczne rady na wakacje”
 
Posłuchaj porad na wakacje i uzasadnij co może się stać, jeśli tak nie będziecie postępować.
 
Smaruję ciało kremem do opalania.
 
Pamiętam o noszeniu czapki.
 
Nie rozpalam ogniska w lesie.
 
Podróżuję w foteliku.
 
Sprzątam po sobie.
 
Na rowerze jeżdżę w kasku.
 
 
 
Posłuchaj wiersza D. Gellner „6 bezcennych rad dla tych, co wędrują w świat”.
 
 
 
Co mieć trzeba, by – gdy zakwitną bzy,
 
gdy się zazieleni wszystko
 
wśród wiosennych słońca błysków –
 
móc wyruszać na wycieczki
 
poprzez łąki, górki, ścieżki?
 
1. W pierwszym rzędzie tenisówki, bo najlepsze na wędrówki. Mogą też być adidasy, by wygodnie iść przez lasy.
 
2. Plecak także mieć potrzeba, mały plecak albo chlebak. W nim kanapki, no, i picie. Spakowane? – Znakomicie!
 
3. Uśmiech na wycieczkę też do plecaka z sobą bierz.
 
4.  Towarzystwo, moi mili, takie, by nie lazło w tyle. Takie, by na widok chrząszcza nie chowało się po gąszczach. Takie, żeby, proszę was, nie wrzeszczało idąc w las.
 
5. Mapa, kompas – to wiadomo – nie zostają same w domu.
 
6.  Gdy już wszystko spakowane, budzik sobie nastawiamy, bo kto chce iść na wycieczkę, musi wcześnie wstać – koniecznie! No, już dosyć dobrych rad – wyruszamy jutro w świat!
 
 
 
Rozmowa na temat treści wiersza:
 
- O czym trzeba pamiętać, wybierając się na wycieczkę?
 
- Z kim najbardziej lubicie chodzić na wycieczki? Dlaczego?
 
 
 
Zgadywanka „Rozpoznaj znak drogowy”
 
- obejrzyj ilustracje ze znakami drogowymi i powiedz co one oznaczają.
 
Pamiętaj o konieczności przestrzegania znaków drogowych, aby być bezpiecznym podczas wycieczki.
 

 

 

18.06.2020r. - czwartek

 

Posłuchaj wiersza Maciejki Mazan „Mój rysunek”.

 

Najpierw narysuję słońce

razem z promykami.

Tłem dla słońca będzie niebo

z białymi chmurkami.

W dole będzie rosła trawa,

na trawniku – drzewa.

A na drzewie narysuję

ptaszka, który śpiewa!

Będzie jeszcze klomb z kwiatkami

i piesek wesoły

oraz dzieci, co się spieszą,

bo biegną do szkoły!

 

Po przeczytaniu Rodzic zwraca się do dziecka:

 

Spróbuj wymienić wszystko to, o czym wspomina w wierszu poetka.

 

Rysowanie ilustracji do wiersza

Posłuchajcie powtórnie wiersza i narysujcie to, co udało im się zapamiętać – próba zilustrowania wysłuchanego wiersza, słuchanie ze zrozumieniem.

 

Ćwiczenia gimnastyczne