Miejskie Przedszkole Publiczne nr 5 im. Jana Brzechwy w Bolesławcu

Specjalne potrzeby edukacyjne

 Ćwiczenia interaktywne z zakresu umiejętnosci społecznych "Świat wokół mnie" zawierają części "Ja i mój dom", "Ja poza domem", "Ja w bezpiecznym świecie". Wspomagają wszechstronny rozwój dziecka i są dla niego wspaniałą zabawą. Życzę powodzenia i dobrej zabawy!  (link poniżej - ćwiczenia należy pobrać i zainstalować na komputerze).

Pewny start. Świat wokół mnie

 

03.04.2020r. - piątek

Zabawy z rolkami po ręcznikach papierowych
 
PRZYGOTUJ: rolkę po ręczniku papierowym
DOTKNIJ ROLKĄ PODŁOGI –Stań w lekkim rozkroku. Chwyć rolkę za jej końce i wykonaj skłon w przód, próbując dotknąć rolką do podłogi (ćwiczenie powtórz  4 razy).
KOŁA MŁYŃSKIE –Stań, trzymając rolkę za końce. Wyprostowane ręce wyciągnij przed siebie. Zatocz koła, przyciągając i odsuwając ręce od tułowia (ćwiczenie powtórz  10 razy).
UTRZYMAJ ROLKĘ –Usiądź w siadzie prostym, umieść  rolkę między stopami, ręce oprzyj  za plecami na podłodze. Na sygnał unoś proste nogi do góry. Staraj się, żeby rolka nie wypadła spomiędzy stóp (ćwiczenie powtórz 4 razy).
PRZEKŁADANIEC – Usiądź w siadzie prostym trzymając rolkę w prawej dłoni. Unoś wyprostowaną prawą nogę i przekładaj rolkę pod kolanem do lewej ręki. Następnie unoś wyprostowaną lewą nogę i przekładaj rolkę pod kolanem do prawej ręki (ćwiczenie powtórz  4 razy).
TOCZYMY ROLKĘ – Usiądź na piętach. Dłonie opierzyj przed sobą na rolce. Na sygnał turlaj rolkę przed sobą i rozciągaj się, pilnując, aby pośladki nie odrywały się od pięt (czynność powtórz 4 razy).
PATRZYMY PRZEZ LUNETĘ –Połóż się na brzuchu. W rękach trzymaj rolkę. Na sygnał odrywaj ręce od podłogi i lekko unosząc tułów, patrz przez rolkę jak przez lunetę (ćwiczenie powtórz 4 razy).
TURLANIE ROLKI STOPĄ –Stań prosto. Połóż prawą stopę na rolce i próbuj przesuwać ją w przód i w tył po podłodze. To samo ćwiczenie wykonaj po zmianie nogi (ćwiczenie powtórz  5 razy każdą stopą).
ZATOCZ KOŁO – Przekładaj rolkę z prawej ręki do lewej, zataczając dookoła siebie koła.
PRZESKOKI PRZEZ ROLKI –Połóż rolkę na podłodze przed sobą. Na sygnał przeskakuj nad rolką z nogi na nogę. Przesuwaj się jednocześnie do przodu po obwodzie koła. 
TURLANIE ROLKI DŁOŃMI – Usiądź na podłodze w siadzie prostym (rolka leży na nogach), połóż ręce na rolce i turlaj ją od ud do palców stóp – wykonuj przy tym skłon  w przód. Z powrotem turlaj rolkę od stóp do ud (ćwiczenie powtórz 4 razy).
 
 Po ćwiczeniach zapraszam do tańca przy piosence "Taniec Zygzak" (link poniżej)
 

https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs

 

02.04.2020r. - czwartek

Zapraszam do wesołej gimnastyki buzi i języka
Ćwiczenie artykulacyjne „Sowa sprząta swoje mieszkanie”
Posłuchaj opowiadania czytanego przez rodzica i  wykonaj  ćwiczenia językiem.
Sowa rozejrzała się po swojej dziupli (dzieci przesuwają językiem po podniebieniu górnym, wewnętrznych ścianach policzków, podniebieniu dolnym).
Zauważyła duży bałagan. Postanowiła zrobić porządek. Zaczęła od odkurzania sufitu dziupli (przesuwają czubkiem języka od przodu do tyłu jamy ustnej po podniebieniu górnym),
zdjęła też firanki (liczą czubkiem języka górne zęby)
i włożyła je do pralki (motorek wargami)
Po chwili pralka zaczęła płukanie firan (dzieci „przepychają” powietrze wewnątrz jamy ustnej)
Sowa odkurzyła też ściany (przesuwają czubkiem języka po wewnętrznej ścianie policzków)
oraz podłogę (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu dolnym w okolicach łuku zębowego).
rozwiesiła firany (ponownie liczą czubkiem języka górne zęby)
Sowa była bardzo zadowolona z wykonanej pracy i szeroko się uśmiechnęła (rozciągają szeroko usta)
Dumna wyjrzała z dziupli i rozejrzała się wokoło (poruszają językiem ruchem okrężnym na zewnątrz jamy ustnej)
spojrzała w górę (dzieci sięgają czubkiem języka w kierunku nosa)
spojrzała w dół (sięgają czubkiem języka w kierunku brody)
rozejrzała się też w prawo (przesuwają czubkiem języka do prawego kącika ust)
i w lewo (przesuwają czubkiem języka do lewego kącika ust).
Wszędzie był porządek i słychać  było śpiewające ptaki (gwiżdżąc naśladują głosy ptaków).
 
 Rozwiązywanie zagadek i różnicowanie w wyrazach głoski  „sz” lub „s”.
Rozwiąż zagadki przeczytane przez mamę i  odgadnij jaka jest głoska na początku słowa.
 
Jest to ważna ciała część - tuż nad nią jest głowa,
zimą szalik na niej noś, żeby była zdrowa.
A gdy pięknie chcesz wyglądać załóż kolię złotą.
Najdłuższą ma żyrafa. Czy już wiesz więc, co to? (szyja)
 
Na spacerze w parku znajdziesz ją pod drzewem,
Nieraz ją widziałeś - jestem tego pewien.
Może spaść na przykład z sosny, gdy jesień nastanie.
Co to jest takiego? To moje pytanie. (szyszka)
 
W każdym domu ona stoi,
Znajdziesz ją w którymś z pokoi.
W niej wieszaki i szuflada,
Ubrania się do niej wkłada. (szafa)
 
W każdym ciele ono bije,
Dzięki niemu człowiek żyje.
Czerwoną rysujesz kredką.
Co to jest? Odpowiedz prędko. (serce)
 
W lato pięknie cię opali,
W zimę trzyma się w oddali,
Mieszka w niebie jest gorące,
Każde dziecko lubi… (słońce)
 
Jest to zabaweczka taka,
Uspokaja niemowlaka.
Mały smok się też tak zowie.
O czym mówię? Kto odpowie? ( smoczek)
 
 
Dzisiaj zapraszam do wykonania wiosennej pracy plastycznej – wyklejania krokusa kulkami z bibuły.  
To świetne ćwiczenie do rozwijania sprawności manualnej -  motoryki małej.
Czego potrzebujesz?
– kolorowankę z motywem krokusa (do pobrania poniżej w:Plikach do pobrania)
– zieloną i fioletową bibułę, z której należy uformować małe kuleczki,
- klej.
Na wybrany wzór kolorowanki przyklej kulki bibuły i krokus gotowy. Powodzenia!
 
 
 
 

01.04.2020r- środa
 
GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA - WESOŁE ZABAWY LOGOPEDYCZNE
Dziś zapraszam do zabawy, która będzie czystą przyjemnością. Będą to ćwiczenia usprawniające narządy mowy, a więc język, wargi i podniebienie.
Ćwiczenie oddechowe i dykcyjne „Wrony bez ogonów”.
Dziecko wdycha powietrze nosem i spokojnie, na jednej fali wydechowej wypowiada tekst: pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia…
 
Ćwiczenie słuchowe i artykulacyjne „Szumi las”.
(dziecko powtarza wierszyk za rodzicem)
Dzisiejsza porada dla wszystkich się nada
Będą dzieci umieć jak las pięknie szumieć.
Wystarczy uważać i za mną powtarzać.
głośno tak szumi las, jakby las witał nas:
- Szszsz…(głośno)
- Szszsz…(cicho)
- Szszsz…(głośno)
Głośno szumią drzewa, las piosenkę śpiewa:
- Szszsz…(głośno)
- Szszsz…(cicho)
Lekki wietrzyk wieje, opowiada dzieje:
- Szszsz…(cicho)
- Szszsz…(cicho)
 „Drzewa szybciej rosną, latem oraz wiosną”:
- Szszsz…(cicho)
- Szszsz…(cicho)
Wietrzyk wieje mocniej- dzieci szumią głośniej:
- Szszsz…(głośno)
- Szszsz…(głośno)
- Szszsz…(głośno) 
Słabiej wieje wietrzyk- ciszej mówią wierszyk:
- Szszsz…(cicho)
- Szszsz…(cicho)
- Szszsz…(cicho)
 
Masaż „Stonoga”
Masaż jest wykonywany na plecach prawą i lewą ręką jednocześnie
 
Tędy szła stonóżka-               kreślimy prostą linię
to właśnie jej dróżka:             kreślimy zygzak
kółeczko                                 zataczamy okrąg
kropeczka                               wciskamy kropkę
kółeczko                                 zataczamy okrąg
kropeczka                               wciskamy kropkę
w bamboszkach                      wewnętrzną częścią dłoni klepiemy po plecach
w szpileczkach                       wciskamy palcem wskazującym kropkę
na stu małych nóżkach.          palcem wciskamy kropkę a dłonią klepiemy po plecach
 
Bajka artykulacyjna„Indianie’’ 
 Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy  palce  prawej  ręki)  i żonami (cmokając  całujemy  palce  lewej  ręki). Wsiadają na swoje konie i jadą (naśladujemy  językiem  tętent  koński, zmieniając brzmienie przez inny układ warg) przez most  (usta  jak  do  ,,u’’  i  kląskanie), a potem przez prerię (usta jak do ,,i’’ i kląskanie). Konie zmęczyły się  (parskanie)  i dają znak, że chcą pić:  ihaha, ihaha, ihaha. Indianie zatrzymują swoje konie:  prrr… prrr … prrr… Konie  piją (ruchy  języka  z  dołu  do  góry,  naśladujące  picie  zwierzęcia). Nagle Indianie ujrzeli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie  w  złączone  ręce). Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskanie  i  oblizywanie  szeroko  otwartych  ust). Po pewnym czasie zachciało im się spać  (ziewanie) i zasnęli (chrapanie). Rano Indianie zwołali rozbiegane konie:  a-e-o, y-u-i   (przeciągamy  samogłoski). Wsiedli na nie i pojechali przez prerię (usta jak do ,,i’’, kląskanie ), a potem  przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie). Wrócili do wioski i witają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki).

31.03.2020r. - wtorek
 
- Zapraszam do zabawy  słownej - masażyku pt. "List do babci"
List do babci
 
Kochana babciu (Piszemy palcem na plecach dziecka).
KROPKA (naciskamy plecy w jednym miejscu)
Piszę Ci, że mamy w domu kotka (kontynuujemy pisanie).
KROPKA.

Kotek chodzi (kroczymy palcami).
kotek skacze („skaczemy”, opierając dłoń na przemian na przegubie i palcach),
kotek drapie (delikatnie drapiemy dziecko po plecach),
kotek chrapie (opieramy na nich głowę i udajemy chrapanie).
I choć straszny z niego psotek (łaskoczemy dziecko po plecach)
bardzo fajny ten mój kotek (przytulamy dziecko).

 

 - Przyjrzyj sie obrazkom poniżej i nazwij pory roku. Wytnij i wklej wyrazy w odpowiednie miejsce, zaznacz wiosnę. W drugiej karcie pracy wpisz w kratki odpowiednie litery i odczytaj wyraz. Otocz pętlą wyraz WIOSNA (karta pracy do pobrania niżej w: Plikach do pobrania).

    

 

30.03.2020r. - poniedziałek

- Opowiedz, jakie prace wiosną wykonują w ogrodzie Wiktoria i jej rodzice. Nazwij rysunki przedmiotów potrzebnych do pracy w ogrodzie.

- Pokoloruj narzędzie ogrodnicze (karta pracy do pobrania poniżej).


 

27.03.2020r. - piątek

Dziś proponuję do wykonania bukiet tulipanów.

Potrzebne materiały: nożyczki, klej, kartki papieru: niebieska, zielona, biała, żółta lub czerwona (do wyboru na płatki tulipana).

Wykonanie jest  proste, z białego, czerwonego lub żółtego papieru wycinamy trzy takie same płatki i przyklejamy na niebieskiej kartce formułując kształt kielicha tulipana. Na koniec listki i trawka i  łąka tulipanów już gotowa. 

 

 

26.03.2020r. - czwartek

- Rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego, rozwijanie mowy i wyobraźni.

Co wydarzyło się później? - spróbuj opowiedzieć historyjkę i dokończ jej rysowanie. Karta pracy do pobrania poniżej.

 


 

 

- Zabawa logopedyczna  „Wiosenne porządki”

(Rodzice czytają dzieciom opowiadanie i prezentują ćwiczenia buzi i języka. Dzieci wykonują ćwiczenia zgodnie z instrukcją.)

Idzie wiosna, należy zrobić wiosenne porządki w buzi.
Najpierw malujemy sufit (język wędruje po podniebieniu),
potem ściany (język po wewnętrznej stronie policzków).
Zamiatamy podłogę (język porusza się po dolnych dziąsłach).
Teraz czas umyć okna (język przesuwa się po zębach górnych i dolnych).
Pierzemy firanki (parskanie wargami).
Zamiatamy schody (oblizywanie warg).
Porządkujemy strych (język podnosi się do górnych dziąseł) i piwnicę (język na dolne dziąsła).
Jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy, uśmiechamy się (wargi rozciągają się w uśmiechu)
i cmokamy z zadowoleniem („buziaczki”).

25.03.2020r. - środa

- Doskonalenie sprawności manualnej, rozwijanie funkcji poznawczych.

Dokończ rysowanie marzanny i pokoloruj ją. Policz, ile ptaków przyleciało pożegnać marzannę. Spróbuj nazwać ptaki, które zimują u nas, a które przyleciały z ciepłych krajów. Karta pracy do pobrania poniżej.

 

 

24.03.2020r. - wtorek

Kształcenie myślenia matematycznego - przeliczanie (karty pracy do pobrania poniżej w zakładce: Pliki do pobrania)

               

 23.03.2020r. - poniedziałek

Ćwiczenie spostrzegawczości i koncentracji uwagi (karty pracy do pobrania poniżej w zakładce: Pliki do pobrania)