Miejskie Przedszkole Publiczne nr 5 im. Jana Brzechwy w Bolesławcu

Specjalne potrzeby edukacyjne

 Ćwiczenia interaktywne z zakresu umiejętnosci społecznych "Świat wokół mnie" zawierają części "Ja i mój dom", "Ja poza domem", "Ja w bezpiecznym świecie". Wspomagają wszechstronny rozwój dziecka i są dla niego wspaniałą zabawą. Życzę powodzenia i dobrej zabawy!  (link poniżej - ćwiczenia należy pobrać i zainstalować na komputerze).

Pewny start. Świat wokół mnie

 

 

 

 

01.06.2020r. - poniedziałek

 

Życzenia z okazji Dnia Dziecka

 

 

 

 

Obejrzyj zdjęcia dzieci z różnych krajów i kontynentów.

1 czerwca dzieci na całym świecie mają swoje święto. Zwróć uwagę na wygląd dzieci różnych narodowości.

 

 

 

Słuchanie wiesza D. Gellner „Dzieci”

 

Wszystkie dzieci na całym świecie

są takie same -

lubią skakać na jednej nodze

i lubią zanudzać mamę.

 

Wszystkie dzieci na całym świecie

śpiewają wesołe piosenki

i byle kamyk, i byle szkiełko

biorą jak skarb do ręki.

 

Rozmowa na temat treści wiersza

- Co lubią robić wszystkie dzieci?

- Co wy lubicie robić?

- Jakie są wasze ulubione zabawy i zabawki?

- Jakie piosenki lubią dzieci na całym świecie?

- Jaka jest wasza ulubiona piosenka?

 

Posłuchaj i pobaw sie  przy piosence Majki Jeżowskiej "Wszystkie dzieci nasze są"

 

 Wszystkie dzieci nasze są

 

 

29.05.2020r. - piątek

 

Dotyk motyla – zabawa sensoryczna przy muzyce „Walc” Czajkowskiego

Przygotuj szyfonową chustkę lub paski bibuły i zatańcz do muzyki według własnej inwencji.

 

 

Wykonaj kartę pracy „Kwiaty dla mamy” (do pobrania w zakładce Pliki do pobrania) - połącz kropki od cyfry najmniejszej do największej, pokoloruj wazon i kwiaty w wazonie.

 

Dokończ kolorowanie kwiatów według wzoru (do pobrania w zakładce Pliki do pobrania).

 

 

Gdzie pracują rodzice?” – obejrzyj ilustracje, nazwij zawody, jakie mogą wykonywać rodzice i połącz zdjęcia z odpowiednim przedmiotem.

 

 

 

28.05.2020r. - czwartek

 

Mama” – słuchanie wiersza D. Kossakowskiej recytowanego przez rodzica.

 

Każda mama umie czarować,

zmieniać smutek w uśmiech na twarzy.

Umie podać pyszne śniadanie,

upiec ciasto, o którym marzysz.

 

Pięknych bajek zna chyba tysiące,

O księżniczkach, rycerzach, krasnalach.

I potrafi też opowiadać

o podróżach, dalekich krajach.

 

Kocha ciebie jak nikt na świecie.

W trudnych chwilach jest zawsze blisko.

Kiedy pomoc jest ci potrzebna,

ona zrobi dla ciebie wszystko.

 

Rozmowa na temat wiersza – odpowiedz na pytania:

 

- Co potrafi robić każda mama?

- W jakich chwilach mama jest blisko dziecka?

 

Nauka wiersza razem z misiem – spróbuj nauczyć się pierwszej zwrotki wiersza razem ze swoim misiem.

 

- Razem z misiem posłuchaj jeszcze raz wiersza.

- Powtarzaj za rodzicem wiersz patrząc misiowi w oczy.

- Recytuj wiersz do prawego i lewego ucha misia.

- Powiedz wiersz wspólnie ze swoim misiem.

 

 

Improwizacja wokalna.

 

Śpiewaj rymowankę na wymyśloną przez siebie melodię.

Moja mama jest kochana,wieczorem, w południe i z rana”.

 

Wykonaj kartę pracy: sprawdź drogi Oli, Adama i Ali, a dowiesz się jaki prezent dzieci przygotowały dla swoich mam.

 


 

 

 

27.05.2020r. - środa

 

„Poznajemy swoje rodziny” – swobodna wypowiedź

- Kto należy do twojej rodziny?

- Czym zajmują się rodzice?

- Co robi twoje rodzeństwo?

 Posłuchaj piosenki

 Piosenka „Dla mamy i taty gram”

„Dokończ zdanie” – zabawa słowna.

Mama i tata to moi...........…

Mój brat jest dla mamy i taty...........…

Dziadek i babcia to rodzice...........…

Dla babci i dziadka jestem...........…

Mój tata dla mojej babci jest...........…

Moja mama dla mojego dziadka jest...........…

Tata mojej mamy to mój...........…

Mama mojej mamy to moja...........…

Siostra mojego taty jest moją...........…

Brat mojej mamy to mój...........…

Brat mojego taty to mój..............

Przyjrzyj się zdjęciom na karcie pracy i powiedz, co można robić z mamą. Opowiedz co ty lubisz najbardziej robić z mamą.

 

 

26.05.2020r. - wtorek

 

- „Moja mama” – słuchanie wiersza D. Kossakowskiej.

Uśmiech mojej mamy najpiękniejszy w świecie.

Drugiej takiej samej nigdzie nie znajdziecie.

Moja mama lubi, skakać przez kałuże

kiedy z nieba lecą krople deszczu duże.

Moja mama lubi, rano kiedy wstanie,

zrobić swoim dzieciom przepyszne śniadanie.

Moja lubi śpiewać różne kołysanki,

o gwiazdach na niebie i o kocie Hanki.

A moja mamusia jest bardzo kochana,

przytula mnie czule wieczorem i z rana.

Wszystkie nasze mamy mocno nas kochają.

Uśmiech, czułe serce dla swych dzieci mają.

Więc my dzisiaj razem życzenia składamy.

Niechaj w zdrowiu, szczęściu żyją nasze mamy.

 

- Rozmowa na temat wiersza – odpowiedz na pytania dotyczące treści wiersza.

- Co lubią robić mamy, przedstawione w wierszu?

- Z jakiej okazji składamy mamom życzenia w maju?

- Czego życzymy mamom w dniu ich święta?

 

- Wykonaj laurkę dla mamy – pokoloruj kredkami lub pisakami według własnego pomysłu. Wzór laurki do pobrania w Plikach do pobrania

 

 

25.05.2020r. - poniedziałek

- „Co to jest rodzina?” – burza mózgów. Spróbuj odpowiedzieć na pytanie "Co to jest rodzina?"

 

- „Moja rodzina” – opowiedz o swojej rodzinie, wymień jej członków, możesz skorzystać z fotografii, które masz w domu.

 

- „Rodzina Oli” – słuchanie opowiadania Ewy Kalinowskiej.

 

Rodzina Oli składa się z pięciu osób. Ola ma 6 lat i chodzi do przedszkola. Ala to młodsza siostra Oli, ma ona trzy lata i chodzi razem z Anią do przedszkola, jest w maluchach. Dziewczynki bardzo lubią razem bawić się lalkami. Jacek jest starszym bratem Oli. Ma 10 lat i uczy się w szkole. Jacek lubi czytać książki przygodowe. Rodzice Oli to mama Wanda i tata Karol. Mama pracuje w sklepie i sprzedaje książki. Taki sklep nazywa się księgarnią. Jest tam bardzo dużo ciekawych książek dla dzieci i dorosłych. Tata Oli, Ali i Jacka jest lekarzem. Pracuje w szpitalu i leczy chorych ludzi. Jego praca jest bardzo ciężka, ponieważ często pracuje w nocy. W domu mieszkają także zwierzęta. Jest śliczna biała kotka Kulka, która bardzo lubi zabawy z Olą. Pies nazywa się Maks. Maks jest czarnym labradorem. Na spacery do parku często wychodzi z nim tata z Jackiem. Rodzina bardzo lubi wyjazdy na wieś do babci Zosi i dziadka Tadka.

 

- Rozmowa na temat opowiadania. Odpowiedz na pytania:

 

- Z ilu osób składa się rodzina Oli?

 

- Ile lat na Ola?

 

- Jak nazywa się rodzeństwo Oli?

 

- Ile lat ma Jacek?

 

- Ile lat ma Ala?

 

- Jak nazywa się mama Oli, Ali i Jacka?

 

- Jak nazywa się tata dzieci?

 

- Gdzie pracuje mama i co robi?

 

- Gdzie pracuje tata i co robi?

 

- Jakie zwierzęta są w domu?

 

- „Rodzina Oli”- rysowanie kredkami sylwet do opowiadania i wycinanie ich.

Narysuj postacie przedstawiające członków rodziny Oli: mamę, tatę, Olę, młodszą siostrę Oli i starszego brata, kota, psa. Wytnij postacie. Poproś mamę o przeczytanie opowiadania jeszcze raz i podnoś sylwety członków rodziny Oli w momencie , gdy o nich usłyszysz.

 


 

22.05.2020r. - piątek

„Sylaby do pary” – zabawa dydaktyczna.

Zadaniem dziecka jest dopasowanie sylab tak, aby powstał wyraz. Rodzic wymienia pierwszą sylabę, dziecko dopowiada drugą i wymienia całe słowo, np. kro – wa; ba – ran; in – dyk;  ow – ca; ku – ra; ko – gut.

„Rodziny zwierząt” – nazywanie zwierząt dorosłych i młodych.

Oglądanie ilustracji przedstawiających zwierzęta hodowlane i ich młode.  


klacz – koń – źrebię

owca – baran – jagnię

krowa – byk – cielę

maciora – knur – prosię

indyk – indyczka – indyczęta

kura – kogut – kurczak

kaczka – kaczor – kaczątko

gęś – gąsior – gąsiątko

Dziecko nazywa zwierzęta, opisuje ich wygląd, zwraca uwagę na to, czym pokryte jest ciało zwierzęcia (pióra, szczecina, sierść).

„Zdrobnienia i zgrubienia” – zabawy językowe.

Dziecko tworzy zdrobnienia i zgrubienia do podanych słów:

 kogut, kogucik, kogucisko,

byk, byczek, byczysko

kot, kotek, kocisko

krowa, krówka, krówsko

osioł, osiołek, oślisko

„Co to za zwierzę?” – układanie i rozwiązywanie zagadek. Dziecko układa zagadki o zwierzętach. Opisuje wygląd oraz upodobania zwierząt bez podawania jego nazwy, a rodzic odgaduje nazwę zwierzęcia. Następnie dziecko dzieli jego nazwę na sylaby.

 

 

21.05.2020r. - czwartek

„Dźwięki natury” – ćwiczenia artykulacyjne.

Dziecko naśladuje odgłosy: 

wiatru: szyszyszy 

deszczu: kap, kap, kap

 pszczół: bzz, bzz, bzz 

żab: kum, kum, rech, rech

„Motyle” – rozwiązywanie zadań.

Dziecko ma przygotowany zestaw guzików, które wykorzystuje do przeliczania.

  •  Na łące latały 4 żółte motyle. Przyleciały do nich 2 motyle białe i 2 motyle niebieskie. Ile motyli jest razem?
  •  Na łące latało 10 motyli. 7 z nich odleciało na sąsiednią łąkę. Ile motyli zostało?
  •  Na parapecie stały 4 kwiaty. Mama postawiła jeszcze 2 kwiaty. Ile kwiatów stoi teraz na parapecie?
  •  Ola miała 5 lalek. Na urodziny dostała 2 lalki. Ile lalek ma teraz Ola?
  •  Tomek miał 3 piłki. Od taty dostał 5 piłek. Ile piłek ma teraz Tomek?

Wykonaj kartę pracy. Dopasujagłowy zwierząt do tułowia. Karta do pobrania w Plikach do pobrania.

 20.05.2020r. - środa

„Robię to, co mówię” –  ilustrowanie ruchem tekstu:
Zrób do przodu cztery kroki,
I rozejrzyj się na boki.
Tupnij nogą raz i dwa,
Ta zabawa nadal trwa.
Teraz w lewo jeden krok,
Przysiad i do góry skok.
Zrób do tyłu kroków trzy,
By koledze otrzeć łzy.
Klaśnij w ręce razy pięć,
Na klaskanie też masz chęć.
Teraz obróć się dokoła
I hurraaa! Zawołaj.

Rozwiązywanie zadań tekstowych - poszukaj rozwiązania zagadek:

  • Na wysokim daszku siadło 10 ptaszków. 3 z nich odleciało. Ile zostało?
  • Na wysokim daszku jest 8 ptaszków. 2 doleciały. Ile ptaszków kotek wystraszył?
  • Wróżka Mirabela lubi kwiaty. Do wazonu wstawiła 4 tulipany czerwone i dołożyła 4 żółte. Ile tulipanów jest w wazonie?


Wykonaj karty pracy: Dorysuj drugą połowę motyla, Połącz zwierzęta z ich domem. Karty do pobrania poniżej w Plikach do pobrania

  

19.05.2020r. - wtorek

„Spacer wśród traw” – opowieść ruchowa z ćwiczeniami artykulacyjnymi A. Olędzkiej.
W taki piękny, wiosenny dzień pora wybrać się na spacer na pobliską łąkę (dziecko porusza się swobodnie po sali w różnych kierunkach).
Słońce mocno grzeje, można więc chwilę poopalać się (dziecko kładzie się na podłodze i zamyka oczy).
Słuchamy odgłosów, które do nas dochodzą, to komary, które krążą nad nami (dziecko naśladuje głosy komarów: bzz, bzz, bzz).
Musimy wstać, żeby nas nie pogryzły. Spacerujemy po łące i słuchamy jak szumi wiosenny wiatr (dziecko naśladuje szum wiatru: szuu, szuu, szuu).
Gonimy pszczoły, które latają z kwiatka na kwiatek w poszukiwaniu nektaru (dziecko naśladuje lot pszczół).
Kucamy w trawach, gdzie siedzą koniki polne i słuchamy ich koncertu (dziecko naśladuje głos koników polnych: cyt, cyt, cyt). w sadzawce siedzą zielone żaby i głośno ze sobą rozmawiają (dziecko naśladuje dźwięk: kum, kum, kum). w górze słychać głos wróbla (dziecko naśladuje dźwięk: ćwir, ćwir, ćwir). a wśród wysokich traw chodzi bocian (dziecko chodzi z wysoko uniesionymi kolanami) i co jakiś czas wesoło klekocze (dziecko naśladuje głos bociana: kle, kle, kle). Bocian wzbił się do góry i krąży nad łąką (dzieci naśladują lot bociana). po kilku okrążeniach wylądował w swoim gnieździe (siad skrzyżny).

Obejrzyj ilustrację wiosennej łąki i wykonaj pracę plastyczną na temat "Majowa łąka" dowolną techniką plastyczną i według własnej inwencji twórczej. Powodzenia!


18.05.2020r. - poniedziałek

 „Który kwiat tak samo wygląda?” – zabawa dydaktyczna.

Dziecko łączy w grupy kwiaty tego samego gatunku. Nazywa je, wskazuje miejsca, w których można je spotkać. Karta pracy do pobrania w Plikach do pobrania.



„Na łące” – zabawa logorytmiczna D. Kossakowskiej.
Kiedy słońce świeci nad łąką – rysowanie słońca w powietrzu
Kiedy wieje wiosenny wiatr – ruchy rąk w górze
Kiedy motyl krąży nad kwiatem – naśladowanie lotu motyla
To weselszy staje się świat – rysowanie w powietrzu uśmiechu
Nawet wtedy, gdy deszczyk pada – rysowanie w powietrzu spadających kropel
Ciemne chmury krążą nad nami – rysowanie oburącz chmur w powietrzu
To cieszymy się dniem wesołym – rysowanie w powietrzu uśmiechu
Piękną łąkę dziś oglądamy – obrót wokół własnej osi

Wykonaj karty pracy: Na wiosennej łące, Pokoloruj figury (do pobrania poniżej w Plikach do pobrania) 

 

 

 

15.05.2020r. - piątek

 

Witamy swoje palce” – naucz się rymowanki i pokazuj wspólnie z rodzicem

Kciuki gotowe? Tak!            – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk 
Wskazujące gotowe? Tak!    – wystawiony drugi palec
Środkowe gotowe? Tak!       – wystawiony trzeci palec
Serdeczne gotowe? Tak!       – wystawiony czwarty palec 
Małe gotowe? Tak!              – wystawiony piąty palec 
Wszystkie palce gotowe?- Tak!
Schowajcie się za głowę!      – schowanie dłoni za głowę

Następnie dziecko przelicza swoje palce poprzez dotyk o policzek z jednoczesnym nazywaniem ich. Określenie ile palców razem jest w obu dłoniach.

„Słyszę i liczę” – ćwiczenia liczbowe, odtwarzanie zasłyszanych dźwięków.

- Rodzic wrzuca do kubka określoną liczbę guzików w takim tempie, aby dziecko mogło je policzyć. Następnie układa przed sobą tyle samo guzików podpisując je odpowiednią cyfrą. W celu sprawdzenia dziecko wysypuje z kubka guziki i przelicza je z rodzicem. 


- Rodzic uderza w łyżeczką w szklankę, a dziecko układa tyle guzików ile usłyszało dźwików i  podpisuje je odpowiednią cyfrą.

 

„Dodajemy i odejmujemy”

– dziecko odlicza 10 guzików, manipuluje nimi – dodaje i odejmuje, ustalając wynik działania.

 

„Matematyczne zagadki”

- Dziecko rozwiązuje zagadki:
1) Jak nazywa się duży palec u dłoni?
2) Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?
3) Którą dłoń podajemy na powitanie?
4) Ile palców u obu dłoni ma człowiek?
5) Ile dzieci dostanie jabłko jeżeli w koszyku jest ich 6?
6) Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?
7) Która z tych liczb jest większa 5 czy 3?
8) Ile to jest razem 3 i 3?
9) Ile boków ma trójkąt?

Wykonaj kartę pracy (do pobrania w Plikach do pobrania)

Przelicz liczbę elementów na obrazku i zaznacz odpowiednią cyfrę

 

 

14.05. 2020r. - czwartek

Zabawa paluszkowa "Głodne zwierzęta"

Wierszyk ilustrujemy pacynkami, poruszając palcem, na którym znajduje się dane zwierzątko, lub wykonując ruchy

poszczególnych paluszków.

Na podwórku już od rana             – pokazujemy dłoń z pięcioma paluszkami

Awantura niesłychana                  – obracamy dłoń, poruszając wszystkimi paluszkami

Koty miauczą – miau-miau           – poruszamy małym palcem

Psy szczekają – hau-hau              – poruszamy palcem serdecznym

Gęsi głośno – gę-gę                     – poruszamy palcem środkowym

Kozy beczą – mee-mee                – poruszamy palcem wskazującym

A owieczki – beee-beee               – poruszamy kciukiem

My jeść chcemy, gospodyni          – poruszamy wszystkimi paluszkami

I dlatego się złościmy!                  – robimy z paluszków „pazurki”

 

Wykonaj kartę pracy. Do pobrania w Plikach do pobrania

 

Ćwiczenia słuchowe

- Wyodrębniamie zdań z wypowiedzi.

Posłuchaj krótkiej wypowiedzi i połóż tyle klocków, ile jest zdań.

Nadeszła wiosna. Słońce świeciło coraz mocniej. Dni były coraz dłuższe.

Ułóż zdanie na temat obrazka

Posłuchaj zdań i policz ile jest w nich słów. Ułóż tyle klocków, ile jest słów w każdym zdaniu.

 

Wyodrębnianie słów w zdaniach

Artykuły